Arnold Schoenberg and Yves Rudner Schmidt: a musical relation

Authors

  • Daniel Cristiano Santos Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Música

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i2.193560

Keywords:

Piano music, Analysis, Pitch-class set theory

Abstract

This study intends a comparison between the work “Angústia” by Yves Rudner Schmidt and the last of Six Little Piano Pieces Op.19 by Arnold Schoenberg, in order to verify similarities in the use of sound sets. The choice made for an analysis tool is based on the Pitch Class Set (Forte, 1971), where, after analyzing the two works separately, the verification of sets common to both pieces was carried out. Repetitions can be found in the PC Set most used in each piece, in addition to an aesthetic, rhythmic and hearing approximation between the works.

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Author Biography

  • Daniel Cristiano Santos, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Música

    Professor, Mestre, pianista e pesquisador. Doutorando em Música pela USP-SP sob a orientação do Prof. Dr. Amilcar Zani. Iniciou os estudos de piano aos sete anos de idade passando pelos professores: Maria Valéria F. Leite, Fábio Ferreira, Donata M. Lange e Mauricy Martin. Foi aluno de música de câmara de George Kiszely e Fernando Tomimura, realizou ainda masterclasses com Richard Bishop (Julliard School), Saraí Sarmiento (Cuba), Sérgio Gallo (Georgia State University-USA), entre outros.

    Integrante do Quinteto de Cordas da cidade de Taubaté e professor na Escola Municipal de Artes “Maestro Fêgo Camargo” desde 2009. Com uma produção diversa nos campos da música de concerto, produção acadêmica e audiovisual, atua como pianista no Ópera Estúdio do Vale.

References

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Published

2021-12-17

How to Cite

Arnold Schoenberg and Yves Rudner Schmidt: a musical relation. (2021). Revista Música, 21(2), 315-332. https://doi.org/10.11606/rm.v21i2.193560