Choral project in schools: a qualitative study of choral practice in basic education in the State of Espírito Santo

Authors

  • Marcelo Rodrigues de Oliveira Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo
  • Michele de Almeida Rosa Rodrigues Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212245

Keywords:

Project, Choir, Basic Education, Repertoire, BNCC

Abstract

This article conducted a study with the aim of bringing reflections on a strategically idealized planning. Hence the following research question arose: how to make choral singing attractive and dynamic in basic education? In order to obtain answers, the readings focused on choral singing, with the body as an instrument, with the research of the authors Meurer and Figueiredo (2018) and alsothe interpretation of popular culture repertoire, under the work of Penna and Barros (2022) who investigated Funk. Othe r readings were also included, such as the BNCC and, specifically, Ramalhete and Moreira (2021) who studied Rap, the central approach of this article. The qualitative methodology considered the information collected around the EEEM Arnulpho Mattos Choir with data analysis from the intersection with the theoretical framework. The results confirmed the hypothesis, in agreement with the revised text, by Araujo (2014), that there is no ready recipe, here suggested a thematic repertoire, under the performances appropriate to the profile of a given musical group. There isrelevance in the reflection of proposals, in view of the opportune moment of educational changes,reinforced with the advent of the BNCC. Therefore, it is important to rethink choral practices thatsuggest innovations, under the experiments and adaptations of works that may be available,especially aimed at a specific audience, that is, basic education.

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Author Biography

  • Marcelo Rodrigues de Oliveira, Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo

    Mestre em Educação Musical (2018) - UFRJ; Licenciado em Música pela Faculdade de Música do Espírito Santo Maurício de Oliveira/ES - FAMES (2009); Bacharel em Música - Trompa pela Faculdade de Música do Espírito Santo/ES (2007); Pós - Graduado em Tecnologias da Aprendizagens (SENAC/2022); Pós - Graduado em Educação Musical pela a Fabra (2015); Pós - Graduado em Artes e Educação pelo Instituto Superior de Educação de Afonso Cláudio/ES (2014); Pós - Graduado em Psicopedagogia Institucional pelo Instituto Superior de Educação e Cultura Ulysses Boyd/ES (2008); Palestrante do Projeto Bandas e Corais (FAMES/SEDU - 2011); Palestrante no Curso de Pós Graduação Latu Sensu em Artes na Faculdade de Educação da Serra/ES (2014). Regente de Banda na Educação Básica (Município de Viana e Vitória). Atuou na FAMES nos anos de 2009 à 2021 como Professor nos Cursos de graduação (Bacharel Erudito e Popular/Licenciatura em Música) e de extensão (Preparatório para graduação; Formação Musical Popular e Erudito). Além de professor/regente adjunto da Prática de conjunto da Orquestra de Sopro da FAMES e Trompista/Coordenador do Grupo Oficial Tocata Brass da Faculdade de Música do Espírito Santo Maurício de Oliveira/ES . Cursos em andamento: Licenciatura em Artes EAD - Centro Universitário (FAVENI) . Atualmente bolsista pesquisador da Fapes no Programa Música na rede na modalidade Bandas nas escolas do ES.

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Published

2023-09-01

Issue

Section

Dossiê Temático: Música e relações étnico-raciais

How to Cite

Choral project in schools: a qualitative study of choral practice in basic education in the State of Espírito Santo. (2023). Revista Música, 23(1), 55-68. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212245