Belonging and performance: dialogues between written music and improvisation in choral singing
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212593Keywords:
Collectivity; Belonging; Choral singing; Choral Collaboration; Collective SoundAbstract
Choral singing is a social manifestation whose main action is collective singing. It contextualizes such relationships, influencing the processes of human coexistence between the involved people. This article points out how those collective vocal practices that consider the dimensions of collaboration and cultivation of a sense of belonging at the time of performance can expand the human connection between choir members, provide welcoming environments and consequently deepen in detail results concerning the collective sound of the group. It proposes to answer two questions: - How do regular care and practices, in relation to the dimension of collectivity and social interaction, influence the quality of the musical performance of a choral group? - Can vocal improvisation processes collaborate to create collective bonds and consequently lead to deeper results in performance at all levels at which it can occur? As main theoretical references, the article is based on Émile Durkheim (2019); Gainza's Violet Hemsy (2009); Pereira & Vasconcelos (2007); Ana Mae Barbosa (2023); Chris Small (1998) and Paulo Freire (2018), with the intention of linking the bibliographic contribution to previous experiences of the author.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae e FONSECA, Annelise Nina da. Criatividade Coletiva: Arte e Educação no Século XXI. Ed Perspectiva, São Paulo, 2023.
DE LIMA, Sonia Albano; ALBINO, Cesar. A improvisação musical e a tradição escrita no Ocidente. Música em Perspectiva, v. 2, n. 1, 2010.
DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
HEMSY DE GAINZA, Violeta. La improvisación musical. Buenos Aires, 2009.
LOPES NETO, Carmelito. Aprendizagens musicais nas interações sociais em práticas musicais coletivas. 2021.
MANNIS, Guilherme Daniel B. Introdução a História do baixo contínuo. Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC, 2005.
PEREIRA, Éliton; VASCONCELOS, Miriã. O processo de socialização no canto coral: um estudo sobre as dimensões pessoal, interpessoal e comunitária. Revista Música Hodie, v. 7, n. 1, 2007.
SMALL, Christopher. Musicking: The meanings of performing and listening. Wesleyan University Press, 1995.
STERVINOU, A; BARBOSA, K. K. P.; LIMA, H. P. CHAVES, L.L. Carga cognitiva de trabalho na performance orquestra. Revista Música, v. 22, n. 2, dezembro de 2022.
TURNER, J. H. Sociologia: conceitos e aplicações, São Paulo: Pearson Educations do Brasil, Ed. Makron Books, 2000.
Biblioteca Nacional de Paris. https://www.cairn.info/revue-de-la-bibliotheque-nationale-de-france-2010-1-page-12.htm, acesso em 29/05/2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paula Castiglioni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).