Tribute to the 120th birthday of composer and conductor Joanídia Sodré

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.218006

Keywords:

Joanídia Sodré, Hino Feminino, Maria Eugênia Celso, Brazilian Federation for Women's Progress

Abstract

On the 120th anniversary of Joanídia Sodré's birth, her memory is revived through a brief account of her artistic trajectory, emphasizing her pioneering endeavors and her involvement in the Brazilian feminist movement. Although her participation was not as intense, she composed the work Hino Feminino or Hino Feminista, in 1922. A very active participant in the same movement, Maria Eugênia Celso, honored this year for her 60th anniversary, wrote the poem for the anthem. A brief biography of the hymn's authors, mentioning the influence of their families and the emphasis on their trajectories, especially in the 1920s and 1930s, will be highlighted. Finally, we will contemplate a more in-depth analysis of the composition, one of the symbols of the feminist movement in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A VIDA. Periódico Anarquista de 1914-1915. Ed. Fac-sim. São Paulo: Ícone, 1988.

AGUIAR, Alexandra do Nascimento. Afonso Celso Junior: um jovem republicano conservador. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 169-189, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.12957/intellectus.2017.31657. Acesso em: 18 Mar. 2023.

ALVAREZ, Sonia E. Para além da sociedade civil: reflexões sobre o campo feminista. Cadernos Pagu, Campinas, n. 43, p. 13-56, 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8645074. Acesso em: 26 maio 2023.

ALVES, Branca Moreira. A luta das sufragistas. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 47-61. Disponível em: https://cursosextensao.usp.br/pluginfile.php/870526/mod_resource/content/0/Heloisa-Buarque-de-Hollanda-Pensamento-feminista-brasileiro_-forma%C3%A7%C3%A3o-e-contexto-Bazar-do-Tempo-_201.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.

AZEVEDO, Carla Bispo. Maria Eugenia Celso: uma intelectual no Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro. Revista Vernáculo, Curitiba, n. 47, p. 142-157, mar. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/rv.v0i47.74803. Acesso em: 02 Mar. 2023.

BARONCELLI, Nilcéia Cleide da Silva. Mulheres compositoras: elenco e repertório. São Paulo: Roswitha Kempf Editores, 1987.

BERLINER PHILHARMONIKER. Von Mary Wurm bis Susanna Mälkki: Dirigentinnen bei den Berliner Philharmonikern. Berlin, 2023. Disponível em https://www.berliner-philharmoniker.de/titelgeschichten/20172018/dirigentinnen/. Acesso em: 02 maio 2023.

BONATO, Nailda Marinho da Costa. O Fundo Federação Brasileira pelo Progresso Feminino: Uma fonte múltipla para a história da educação das mulheres. Acervo, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1-2, p. 131-146, jan./dez. 2005. Disponível em: https://revista.arquivonacional.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/189. Acesso em: 04 Mar. 2023.

CAETANO, Ivone Ferreira. O feminismo brasileiro: uma análise a partir das três ondas do movimento feminista e a perspectiva da interseccionalidade. 2017. 24 f. Artigo (Pós-Graduação Latu Senso Gênero e Direito) - Escola de Magistratura do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.emerj.tjrj.jus.br/revistas/genero_e_direito/edicoes/1_2017/pdf/DesIvoneFerreiraCaetano.pdf. Acesso em: 16 abr. 2023.

CARVALHO, Dalila Vasconcellos. O gênero da música: a construção social da vocação. São Paulo: Alameda, 2012.

CONFERÊNCIAS. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, n. 286, p. 6, out. 1909. Disponível em: https://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=030015_02&pagfis=34852. Acesso em: 16 Nov. 2023.

DANTAS, Luís Ascendino. Ligeiro esboço biográfico da Novel Regente: homenagem ao Instituto Nacional de Música. Rio de Janeiro: Biblioteca Alberto Nepomuceno, 1930.

GOETTEM, Gabriela Correia da Silva. As mulheres conferencistas nas tardes no Instituto: gênero e história no Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB). Enbornal, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 58-77, jan./jun. 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/embornal/article/view/3150/2649. Acesso em: 02 maio 2023.

NOGUEIRA, Isabel; SOUZA, Márcio. Aspectos da música no Rio Grande do Sul durante a Primeira República (1889-1930). In: GOLIN, Tau; BOEIRA, Nelson (Coords.). História Geral do Rio Grande do Sul. Passo Fundo: Méritos, 2007. v. 3, tomo 2.

O MALHO. Rio de Janeiro, ano 16, n. 771, jun. 1917. Disponível em: https://memoria.bn.br/pdf/116300/per116300_1917_00771.pdf. Acesso em: 16 Nov. 2023.

OLIVEIRA, Flávio. Hino Feminino. Mensagem recebida por e-mail em 29 de setembro de 2023.

PAZ, Ermelinda A. Joanídia Sodré: as diversas facetas da primeira maestrina brasileira. Revista da Academia Nacional de Música, Rio de Janeiro, v. 5, p. 7-20, 1994.

PINTO, Céli Regina Jardim. Uma História do Feminismo no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2003.

ROCHA, Eli Maria. Nós, as mulheres (notícias sobre as compositoras brasileiras). Rio de Janeiro: Autora, 1986.

ROSÁRIO, Ana Claudia Trevisan; MONTEIRO DA SILVA, Eliana. Joanídia Sodré: à guisa da resistência e resiliência. Revista da Academia Nacional de Música, v. 23, Rio de Janeiro, 2023.

SAADI, Mariana. 120 anos de nascimento da compositora e maestra Joanídia Sodré. Mensagem recebida por e-mail em 23 de maio de 2023.

SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da composição musical. Tradução: Eduardo Seincman. São Paulo: EDUSP, 1996.

SODRÉ, Joanídia. Hino Feminista. Piano e Canto. Rio de Janeiro: Biblioteca Alberto Nepomuceno da UFRJ, 1922. 1 partitura manuscrito. Disponível em: https://www.gov.br/arquivonacional/ptbr/canais_atendimento/imprensa/copy_of_noticias/partituras-da-colecao-discoteca-arquivo-nacional-no-sian. Acesso em: 28 fev. 2023.

Published

2023-12-16

How to Cite

Tribute to the 120th birthday of composer and conductor Joanídia Sodré. (2023). Revista Música, 23(2), 257-275. https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.218006