Trio Pó-de-Serra: scraping the guts of tradition

Authors

  • Matteo Ciacchi Universidade Federal da Paraíba
  • Marco Pinagé Universidade Federal da Paraíba
  • Ana Carolina Pereira Guimarães Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.218017

Keywords:

Free Improvisation, Music Tradition, Brazilian Forró

Abstract

The Trio Pó-de-Serra, formed in João Pessoa in 2019, combines elements of forró and free improvisation, musical genres that have mutually exclusive characteristics. The performance of the group challenges some conceptions of how we think about musical genres, through an intricate work of instrumental preparation. In this article, we explore in some detail both the conceptual and practical elements taken in consideration during the conceptual process of the group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE JR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

ALBUQUERQUE, GG. Pó de serra: forró abstrato e outras narrativas do experimental. Volume Morto. 20 ago. 2020. Disponível em: <https://volumemorto.com.br/forro-abstrato-po-de-serra/>. Acesso em: 19 out. 2023.

ARAÚJO, Glauco. Chico César diz que não apoia banda de forró eletrônico no São João da PB. G1. 20 abr. 2011. Disponível em: <https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2011/04/chico-cesar-diz-que-nao-apoia-banda-de-forro-eletronico-no-sao-joao-da-pb.html>. Acesso em: 18 out. 2023.

BAILEY, Derek. Improvisation, its Nature and Practice in Music. Boston: Da Capo Press, 1993.

BRASSIER, Ray. Genre is Obsolete. In: MATTIN; ILES, Anthony (eds.). Noise & Capitalism. Donostia-San Sebastián: Arteleku, 2009, p. 60-71.

BRASSIER, Ray; GUIONNET, Jean-Luc; MURAYAMA, Seijiro; MATTIN. Idioms and Idiots. 2010. Disponível em: <http://www.mattin.org/recordings/IDIOMS_AND_IDIOTS.html>. Acesso em: 9 jan. 2024. [Numeração das páginas referentes ao arquivo pdf disponível no link].

BULLOCK, Michael T. Self-Idiomatic Music: An Introduction. Leonardo, v. 43, n. 2, p. 141-144, 2010.

CANONNE, Clément. Du concept d’improvisation à la pratique de l’improvisation libre. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Zagreb, v. 47, n. 1, p. 17-43, 2016.

COSTA, Valério Fiel. Morfologia da Obra Aberta. Curitiba: Prismas, 2016.

DOMINGUINHOS diz que forró eletrônico é descartável. Jornal da Paraíba. João Pessoa, 9 jun. 2008. Disponível em: <https://jornaldaparaiba.com.br/cultura/dominguinhos-diz-que-forro-eletronico-e-descartavel/>. Acesso em: 18 out. 2023.

‘FORRÓ de plástico’ causa discussões no meio cultural do CE. PB Agora. João Pessoa, 26 abr. 2011. Disponível em: <https://www.pbagora.com.br/noticia/politica/forro-de-plastico-causa-discussoes-no-meio-cultural-do-ce/>. Acesso em: 18 out. 2023.

FRANÇA, Tádzio. O racha do forró. Tribuna do Norte. Natal, 3 jun. 2011. Disponível em: <https://tribunadonorte.com.br/fim-de-semana/o-racha-do-forro/>. Acesso em: 18 out. 2023.

HOLT, Fabian. Genre in Popular Music. Chicago e Londres: The University of Chicago Press, 2007.

NUNES, Terezinha. Coluna Três por Quatro: forró plastificado. Jornal do Commercio. Recife, 29 abr. 2011. Disponível em: <https://jc.ne10.uol.com.br/blogs/jamildo/2011/04/29/coluna-tres-por-quatro-forro-plastificado/index.html>. Acesso em: 18 out. 2023.

PAZ, Octavio. Os filhos do barro. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1984.

PÓ-DE-SERRA, Trio. Emboscada em Água Branca. Coletânea CEASEFIRE (Part 2). L-KW, 2023. Disponível em: <https://l-kw.bandcamp.com/album/ceasefire-part-2>. Acesso em: 9 jan. 2024.

ROCKWELL, Joti. What is bluegrass anyway? Category formation, debate and the framing of musical genre. Popular Music, Cambridge University Press, v. 31, n. 3, 2012, p. 363-381.

SILVA, Cicera Tayane Soares da. “É de Verdade ou é de Plástico?”: formas e sentidos das críticas ao forró eletrônico. 2016. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba.

Published

2023-12-16

Issue

Section

Dossiê Temático: Escutas Futuras

How to Cite

Trio Pó-de-Serra: scraping the guts of tradition. (2023). Revista Música, 23(2), 69-85. https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.218017