Business name

Authors

  • Tarcisio Teixeira Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Brand name, Trade name, Legal rules, Extent of protection, Principles of truthfulness and novelty, Formation of the name, Firm, Denomination, Store name, Fancy name, Insignia.

Abstract

This research is about the legal treatment for brand names in the context of the business theory and the analysis of the applicable law on it. The beginning of the brand name protection took place in 1883, with the Convention for the Protection of Industrial Property. Brand name is a distinctive sign which distinguishes the entrepreneur in the exercise of their economic activity as well as the expression (fancy name) by which one develops trading, industry or services activities. The brand name legal system is enforced by a number of statutory rules, such as the Federal Constitution, art. 5, XXIX; Civil Code, article 1.166, Law n. 8.934/1994, article 33; Decree. 1.800/1996, Instruction of the Department of Commerce National Registry - DNRC - n. 116/2011, and Law n. 9.279/1996, articles 195, inc. V, and 209. One examines the rules relating to the creation of brand names, the store names (fancy name), the emblem, and the conflicts between brand and domain names.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tarcisio Teixeira, Universidade Estadual de Londrina

    Doutorando e mestre em Direito Comercial pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. Professor de Direito Empresarial da Universidade Estadual de Londrina. Autor, entre outras obras, de: Direito empresarial sistematizado e Curso de direito e processo eletrônico, ambos da Editora Saraiva. Advogado.

References

BARBIERI, P. La tutela del nome commerciale e la concorrenza sleale sul. n.c. Milano: Società Editrice, 1937.

BARBOSA, Denis Borges. Prefácio do livro de Newton Silveira. Estudos e pareceres de propriedade intelectual. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2008.

BARRETO FILHO, Oscar. Teoria do estabelecimento comercial. São Paulo: Max Limonad, 1969.

GAMA CERQUEIRA, João da. Tratado da propriedade industrial. Rio de Janeiro: Forense, 1946. v. 2.

LEONARDOS, Thomas. Origem, evolução, natureza e tutela do nome comercial. Rio de Janeiro: Leuzinger, 1934.

GIACCHETTA, André Zonaro. A proteção do nome empresarial na perspectiva do Código Civil de 2002: natureza jurídica e concorrência. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SILVA, Alberto Luís Camelier da. Concorrência desleal: atos de confusão. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SILVEIRA, Newton. Estudos e pareceres de propriedade intelectual. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2008.

______. Propriedade intelectual: propriedade industrial, direito de autor, software, cultivares, nome empresarial. 4. ed. São Paulo: Manole, 2011.

______. Sinais distintivos da empresa. Revista de Direito Mercantil, Industrial, Econômico e Financeiro, São Paulo: Malheiros, n. 147, jul./set. 2007.

SOARES, José Carlos Tinoco. Nome comercial. São Paulo: Atlas, 1968.

SOUZA, Daniel Adensohn de. A proteção jurídica do nome de empresa no Brasil. 2009. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo.

TEIXEIRA, Tarcisio. Direito empresarial sistematizado: doutrina e prática. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

______. Curso de direito e processo eletrônico: doutrina, jurisprudência e prática. São Paulo: Saraiva, 2013.

VASCONCELOS, Justino. Das firmas e denominações comerciais. Rio de Janeiro: Forense, 1957.

VERÇOSA, Haroldo Malheiros Duclerc. Curso de direito comercial. São Paulo: Malheiros, 2004. v. 1.

Published

2013-11-22

Issue

Section

Business Law

How to Cite

Business name. (2013). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 108, 271-299. https://www.periodicos.usp.br/rfdusp/article/view/67986