Didactical methods and strategies for the teaching of law in business schools: or would it be for law schools?

Authors

  • Marco Aurélio Gumieri Valério Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v115p47-61

Keywords:

Didactics, Teaching, Law, Business Schools, Methodology

Abstract

The teaching of Law has been included in the study plans of Business Schools in Brazil to develop in students a basic notion of Law contiguous to their professional knowledge, contributing to universal training that is increasingly valued in the labor market. Although its value is unequivocal, the teaching of Law in Business Schools faces serious adaptation difficulties. The traditional way in which a Law class is structured, which is based on teacher-centered pedagogy, was fully applied, without any adjustment. The objectives of this work are: to present a vision of Law teaching in the study plan of the Business Schools, listing its problems, resources and limitations; demonstrate to teachers that, despite the difficulties faced by legal education, each one has to create or reinvent their didactics, adapting them to specific realities; provide students with practical and theoretical tools that lead them to a complete understanding of the subject; and encourage the teacher to create a renewed teaching environment in the student-centered educational experience as the main theme of the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marco Aurélio Gumieri Valério, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

    Abogado Miembro del Comité de Enseñanza Jurídica de la Orden de los Abogados de Brasil; Profesor de Derecho de la Facultad de Economía, Administración y Contaduría de la Universidad de San Paulo, Brasil; Profesor del Programa de Posgrado en Integración de La América Latina de la Universidad de San Paulo, Brasil.

References

ABREU, Maria Célia de; MASETTO, Marcos Tarciso. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. São Paulo: MG Ed. Associados, 1997.

ADEODATO, João Maurício. Bases para uma metodologia da pesquisa em direito. Revista do Instituto dos Advogados de Pernambuco, Recife, v. 1, n. 2, p. 13-39, 1998.

ARAÚJO, Nádia de. Formação do jurista pesquisador: pressupostos e requisitos: técnicas de pesquisa e ensino na pós-graduação. Plurima: Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal Fluminense, Porto Alegre, v. 4, p. 186-198, 2000.

BEDOYA MADRID, José Iván. Epistemología y pedagogía: ensayo histórico crítico sobre el objeto y método pedagógico. 4. ed. Bogotá: Ecoe, 1998.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas; COSTA, Waldecíria Souza; GOMES, Icléia Rodrigues de Lima e; OLIVEIRA, Cláudia Chueire de; VASCONCELLOS, Maura Maria Morita. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: um retrato em cinco dimensões. Londrina, PR: UEL, 2001.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Portal do Planalto, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 ago. 2006.

CARRIÓ, Genaro Rubén. Notas sobre derecho y lenguaje. Buenos Aires: Abeledo-Perrot, 1972.

COÉFFÉ, Michel. Guia dos métodos de estudo. Tradução Marina Appenzeller. 2. tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ECO, Umberto. Como se faz uma tese. São Paulo: Perspectiva, 1996.

EZCURRA, Ana Maria. Formación docente e innovación educativa. Buenos Aires: Rei Argentina S.A., 1992.

GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.

GOMES, Orlando. O ensino do direito econômico. Salvador: Distribuidora de Livros Salvador, 1975.

HIRSCH ADLER, Ana. Educación y burocracia: la organización universitaria en México. México: Gernika, 1996.

KEMMIS, Stephen, El curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Ediciones Morata, 1993.

LEITE, Eduardo de Oliveira. A monografia jurídica. 3. ed. rev. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1997.

LEITE, Lígia Silva (coord.). Tecnologia educacional: descubra suas possibilidades na sala de aula. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

LOWMAN, Joseph. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas, 2004.

MARION, José Carlos. O ensino da contabilidade. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MARION, José Carlos; MARION, Arnaldo Luís Costa. Metodologias de ensino na área de negócios: para cursos de administração, gestão, contabilidade e MBA. São Paulo: Atlas, 2006.

MARTINS, Sérgio Pinto. Instituições de direito público e privado. 18. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

MEDEIROS, Ethel Bauzer. Provas objetivas, discursivas, orais e práticas. 9. ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1989.

MELO FILHO, Alvaro. Metodologia do ensino jurídico. Rio de Janeiro: Forense, 1979.

MELO FILHO, Alvaro. Reflexões sobre o ensino jurídico. Rio de janeiro: Forense, 1986.

MIRANDA, Claudio de Souza; PAZELLO, Elaine Toldo; LIMA, Cristina Bernardi. Egressos como instrumento de avaliação institucional: uma análise da formação e empregabilidade dos egressos da FEA-RP/USP. Revista Gestão Universitária na América Latina: GUAL, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 298-321, jan./mar. 2015.

MONTORO, André Franco. Objetivos e métodos no ensino do direito. Brasília: Senado Federal, 1975.

MORENO MORENO, Heladio. Pedagogía y educación: ensayo sobre conceptos básicos de la profesión docente. Bogotá: Impreandes Presencia S. A., 1996.

ORDEM DOS ADVOGADOS DO BRASIL. OAB Ensino jurídico: diagnóstico, perspectivas e propostas. Brasília: Conselho Federal da OAB, 1992.

PELEIAS, Ivam Ricardo (org.). Didática do ensino da contabilidade: aplicável a outros cursos superiores. São Paulo: Saraiva, 2006.

SCHWAB, Joseph Jackson. Un enfoque práctico para la planificación del currículo. Buenos Aires: El Ateneo, 1994.

VILLORO TORANZO, Miguel. Metodología del trabajo jurídico: técnicas del seminario de derecho. México: Editorial Limusa, 1993.

WEFFORT, Elionor Farah Jreige. O Brasil e a harmonização contábil internacional: influências dos sistemas jurídico e educacional, da cultura e do mercado. 2003. 295 f. Tese (Doutorado em Contabilidade) – Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

WITKER, Jorge. La enseñanza del derecho: crítica metodológica. México: Editora Nacional, 1975.

Downloads

Published

2020-12-30

Issue

Section

Academic Papers

How to Cite

Didactical methods and strategies for the teaching of law in business schools: or would it be for law schools?. (2020). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 115, 47-61. https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v115p47-61