Protection of minorities and social inclusion: the resocialization of prisoners through the right of education at the Itabuna/BA Penitentiary

Authors

  • Fábio da Silva Santos Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito. Grupo de Estudos sobre a Proteção Internacional de Minorias
  • Adriana Oliveira Lima Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito. Grupo de Estudos sobre a Proteção Internacional de Minorias

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v115p575-590

Keywords:

Right to Education, Itabuna Penitentiary, Resocialization of Prisoners

Abstract

The present research is a brief investigation about the main challenges and perspectives that emerge from the resocialization process through the formal education of the prisoners at the Itabuna-BA Penitentiary. Initially, a theoretical and historical description about the Brazilian prison system and its evolution is presented by D’Urso (1999), Greco (2016), Mirabete (2008), Zaffaroni and Pierangeli (2007), among others. Then, the context of Brazilian educational system in prisons, the processes of resocialization of prisoners and their implications are explained, based on the testimony of the experiences of prisoners students and their teachers in that penitentiary. This work is characterized by a field research, carried out with the subjects who have directly participated in this process in which formal education is the basis of the procedures for the effectiveness of the Penal Execution Law and the reduction of penalties. In the treatment of the qualitative analysis of the collected data (interpretation of the questionnaires), some points were found that surround the reality of the classroom in the prison context, such as the reason for choosing to return to the study, physical and pedagogical conditions and other aspects of the learning; regarding the teaching staff that participated in the research, they were also asked about this dimension. Thus, it was realized the importance of ensuring access to formal education through the responsible work of teachers and the interest of prisoners students and how relevant it is, as well as the observance of structural and ideological aspects, which permeates the experienced difficulties and challenges by the involved subjects. Hence, the concern to carry out criminal practices and actions by the State and civil society is urgent in order to ensure the promotion of the right to resocialization and to legitimize improvements in the conditions of penal execution in Brazil with the purpose of facing the increasingly alarming situation of the Brazilian Penitentiaries.

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Author Biographies

  • Fábio da Silva Santos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito. Grupo de Estudos sobre a Proteção Internacional de Minorias

    Doutorando em Direito Público pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pesquisador do Centro e Grupo de Pesquisa em Proteção Internacional de Minorias (CEPIM) – Faculdade de Direito – Universidade de São Paulo – USP. Mestrado e Doutorado pela Universidade Salvador (UNIFACS) e Bolsista CAPES. Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Especialista em Direito Público e em Docência do Ensino Superior. Membro do Grupo de Pesquisa em Análise Econômica do Direito (UFBA), Educação e Desenvolvimento e em Cidades, Urbanismo e Urbanidades. Pesquisador do Instituto Geográfico e Histórico da Bahia. Líder do Grupo de Pesquisa em Direitos Humanos, Violência e Minorias Invisíveis (UNIRUY). Professor (Cursos de Graduação e Pós-Graduação) de Direito, Metodologia Científica e Pesquisa Jurídica (Centro Universitário Ruy Barbosa – UNIRUY Wyden Educacional; Faculdade Nobre de Feira de Santana – FAN, Unidade de Ensino Superior de Feira de Santana – UNEF, Universidade Católica do Salvador – UCSAL).

  • Adriana Oliveira Lima, Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito. Grupo de Estudos sobre a Proteção Internacional de Minorias

    Advogada. OAB/Bahia. Bacharela em Direito pela Faculdade de Tecnologia e Ciências – FTC. Licenciatura Plena em Ciências Habilitação Biologia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

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Published

2020-12-30

Issue

Section

Studies on the International Protection of Minorities

How to Cite

Protection of minorities and social inclusion: the resocialization of prisoners through the right of education at the Itabuna/BA Penitentiary. (2020). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 115, 575-590. https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v115p575-590