The Muslim Châr'ia

Authors

  • Antonio Augusto Machado de Campos Neto Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

Keywords:

The Qur'an (Koran), Prophet Mohammed, Nomogogy, Exact (Nómos), Muslim Châr'ia, sources and constituent parts, Composition of the Muslim Châr'ia.

Abstract

The Muslim Châr'ia. The species of exact (νóμoς: nómos) designated Muslim Châr'ia presents contingency variations, conformed to the several ethnos in their political superpositions of religious justification, determined by the economicsocial distinct situations in the Islamic universe. It’s the Châr'ia of one religious community, the Islam, and not the Châr'ia of a country, however conserving its Arab tribal root. Unlike of another exact species or Nomogogy observed in the ethnic diversity of the planet, the Muslim Châr'ia doesn't accept autonomy in the conjunct of the implicated culture, contrasting with the diversity of this one to superpose itself politically.

The Châr'ia species, by nómos (exact) of sui generis characteristics in the worldwide alterity repertoire of signic actions (-αγογια - -agogía), or Nomogogy, implies frequent diachronic or synchronic incongruities, when confronted with the Latin exact of the lex species, being inappropriate, in the cuts of Anthropology and History, take it subsumed or evened to the eurocentric lenses of the “Directum”, as if from this should be species or similar. In this case, designate “Muslim Châr'ia” by “Muslim Directum”, as for the rest designate any ethnic form of exact by “Directum”, implies anachronism and etnocentrism.

The specificity of the exact in the Muslim universe, as at least in another political dominances, implies an ethnic and prophetic construction economically structured by contrasts and historical conflicts distinct from those injunctions of the Latin exact lex.

The Châr'ia implies one of the facets of the Islam religion, starting from a mythology theologically dogmatized since the Arab prophet Mohammed to determine the Politics and the Nomogogy that modulates the Muslim conduct, independent of its ethnos. Châr'ia means the way to be thrashed in that theological cutting by the faithful Muslim.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonio Augusto Machado de Campos Neto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

    Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. Jornalista e Editor da Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo.

References

ABBAGNANO, Nicola. História da Filosofia. Tradução Armando Silva Carvalho. Lisboa: Editorial Presença, 1996. v. 3.

ACUÑA, Fernando Fournier. História del Derecho. San Jose da Costa Rica: Editora Juricentro, 1978.

AGUIAR, Hugo Hortêncio de. Islamismo e Estado. Revista de Informação Legislativa, Brasilia, v. 38, 2001.

ALTAVILA, Jayme. A Origem dos Direitos dos Povos. 5. ed. São Paulo: Editora Ícone, 1989.

ANÔNIMO. Poema de Gilgamesh. Traducido de la confrontación de diferentes ediciones de asiriólogos, con Estudio preliminar y notas por Federico Lara Peinado. Madrid: Tecnos, 1988.

ARMSTRONG, Karen. Maomé: uma biografia do Profeta. Tradução Andréia Guerini, Fabiano Seixas Fernandes, Walter Carlos Costa. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2002.

ARMSTRONG, Karen. O Islã. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.

ARMSTRONG, Karen. Em Nome de Deus: o fundamentalismo no judaísmo, no cristianismo e no islamismo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2001.

ARMSTRONG, Karen. Uma História de Deus. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 1998.

ARON, Raymond. Paz e guerra entre as nações. Tradução Sergio Bath. Brasília/São Paulo: Editora da Universidade de Brasília, Instituto de Pesquisa de Relações Internacionais/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2002.

BARYLKO, Jayme. La Filosofia de Maimónides. Buenos Aires: Editora Marymar, 1985.

BASSO, Maristela. Reflexões sobre Terrorismo e Direitos Humanos: práticas e perspectivas. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 97, p. 435-441, jan./dez. 2002.

BELLEFONDS, Linant de. Traité de Droit Musulman Comparé. Paris: Ed. Mouton, 1967.

BRODER, John M. Islamismo: Muçulmana se ergue contra radicais. Tradução Celso M. Paciornik. O Estado S.Paulo, São Paulo, Caderno A21 Internacional, 19 de março de 2006.

CARICCHIO, José Renato. O Direito Muçulmano. Revista de Direito do Tribunal de Justiça do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 15, 1993.

CHAFIK, Chehata. Le Droit Musulman: Applications au Proche Orient. Paris: Editora Dalloz, 1970.

CIOTOLA, Marcello Raposo. A Recepção dos Direitos Fundamentais na Constituição da República Islâmica do Irã. Direito, Estado e Sociedade. Rio de Janeiro: Editora Fluminense, 1999.

DAVID, René. Os Grandes Sistemas do Direito Contemporâneo. Tradução Hermínio Carvalho. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1996.

DAVID, René. Os Grandes Sistemas do Direito Contemporâneo. 2. ed. Lisboa: Editora Meridiano Ltda., 1978.

DEMANT, Peter. O Mundo Muçulmano. São Paulo: Editora Contexto, 2004.

EL BERRY, Zakaria. Os Direitos Humanos no Islã. Tradução Samir El Hayek. São Bernardo do Campo: Centro de Divulgação do Islã para a América Latina, 1989.

GARMUS, Ludovico. Evangelho segundo São Marcos. In: A Bíblia. Traduzida diretamente dos originais hebraico, aramaico e grego, com recorrência à Bíblia Hebraica de Stuttgart e à edição crítica de Goettingen. Petrópolis: Vozes, 1992. p. 1.212-1.213.

GILISSEN, John. Introdução histórica ao direito. Tradução A. M. Hespanha e L. M. Macaísta Malheiros. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1995.

GUNES-AYATA, Ayse. The Politics of Implementing Women's in Turkey. In: BAYES, J. H.; TOHIDI, N. (Ed.). Globalization, Gender and Religion: The Politics of Women's Rights in Catholic and Muslim Contexts. Nova York: Palgrave, 2001.

HAKIM, Jaafar Alj. Moroccan Family Code Enhances Women's Rights. Disponível em: <http://web.lexis-nexis.com/universe/document?>. Acesso em: 2006.

HAYEK, Samir El. Introdução. In: O SIGNIFICADO dos versículos do Alcorão Sagrado. Tradução do árabe e comentado por Samir el Hayek. São Paulo: Marsam Editora Jornalística, 1998. p. 9-18.

ZÜGE JUNIOR, Odir. Judaísmo e Islamismo: a injunção das tradições religiosas com a prática não-jurídica. Orientação da Profa. Dra. Jeannette Antonios Maman, do Departamento de Filosofia e Teoria Geral do Direito da FDUSP. Biblioteca Central da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

KAMEL CHAKUR, Abdalla Abdel. O Alcorão Sagrado. São Paulo: Centro Islâmico do Brasil, 1979.

KANT, Immanuel. Fundamentação da Metafísica dos Costumes e Outros Escritos. Tradução Leopoldo Holzbach. São Paulo: Editora Martin Claret, 2004.

LARA PEINADO, Federico. Estudio Preliminar y Notas. In: POEMA de Gilgamesh. Anónimo. Traducido de la confrontación de diferentes ediciones de asiriólogos por Federico Lara Peinado. Madrid: Tecnos, 1988. p. XI-CVIII; 1-185.

LEME, Lino de Morais. O Direito Muçulmano. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 55, 1960.

LEME, Lino de Morais. Direito Civil Comparado. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1962.

LEWIS, Bernard. Os Assassinos: os primórdios do terrorismo no Islã. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 2003.

MARGADANT, Guillermo Floris. Panorama de la historia universal del derecho. México, D. F.: Miguel Ángel Porrúa, 1996.

MATEUS. Evangelho Segundo São Mateus. In: A BÍBLIA de Jerusalém. Tradução Theodoro Henrique Maurer Júnior, diretamente dos originais da Bíblia Hebraica de Stuttgart, com notas da École Biblique de Jérusalem. São Paulo: Edições Paulinas, 1985. p. 1.837-1.896.

MILLIOT, Louis. Introduction à L’Étude du Droit Musulman. Recueil Sirey, Paris, 1953.

MODESTO, Luiz Sergio. Regularidades políticas: mando-causal [----] e mando-casual [- -]. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 92, p. 243-254, jan./dez. 1997.

MODESTO, Luiz Sergio. Política: (re)composição do objeto. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 97, p. 527-568, jan./dez. 2002.

MODESTO, Luiz Sergio. Conhecimentos Trivial, Dialetal e Científico - Argumento Nomogógico e Argumento Científico. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, v. 100, p. 361-428, jan./dez. 2005. 2005-a.

MODESTO, Luiz Sergio. Civilidade - Verbete. Revista Brasileira de Direito Constitucional – RBDC, São Paulo, v. 6, p. 571-576, jul./dez. 2005. 2005-b.

MODESTO, Luiz Sergio. Colaborador na Orientação e entrevistado do Autor nesta matéria, publicada e intitulada “A Châr’ia Muçulmana”, 2006. Luiz Sergio Modesto é professor pós-doutorado com título de Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC de São Paulo e Doutor em Teoria do Estado pela FDUSP como, também, Assessor Científico ad hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo.

MOHAMMAD. Alcorão [Qur’an]. In: O SIGNIFICADO dos versículos do Alcorão Sagrado. Traduzido do árabe e comentado por Samir el Hayek. São Paulo: Marsam Editora Jornalística, 1998. p. 19-777.

MOISÉS. Gênesis [B’reshit]. In: A BÍBLIA de Jerusalém. Traduzido por Domingos Zamagna, diretamente dos originais da Bíblia Hebraica de Stuttgart, com notas da École Biblique de Jérusalem. São Paulo: Edições Paulinas, 1985. p. 31-105.

MONSHIPOURI, Mahmood. Islamism, Secularism and Human Rights in the Middle East, Boulder, CO, Lynne Rienner Publishers, 1998.

MONSHIPOURI, Mahmood. O Mundo Muçulmano em uma Era Global: a proteção dos direitos das mulheres. Tradução Eduardo Passarelli Hamann. Contexto Internacional, Rio de Janeiro, v. 26, n. 1, 2004.

NABHAN, Neuza Neif. Islamismo de Maomé a nossos dias. São Paulo: Editora Ática, 1996.

OLIVEIRA, Paulo Eduardo. A Mulher Muçulmana Segundo o Alcorão. Rio de Janeiro: Ed. Palavras & Imagem, 2001.

ORTIZ, José López. Derecho Musulmán. Barcelona: Editora Labor, S.A., 1932.

PICCINELLI, Gian Maria. La dimensione ética del Diritto Musimano dei Contratti. Roma e America. Diritto Romano Comune. Rivista di Diritto Dell'integrazione e unificazione del Diritto in Europa e in America Latina, Roma, 1999.

RIZZOLATTI, Giacomo; FOGASSI, Leonardo; GALLESE, Vittorio. Espelhos na mente. Especial/Neurônios-espelho. Scientific American Brasil, São Paulo, n. 55, p. 44-51, dez. 2006.

RODINSON, Maxime. Mohammad. Paris: Club François du Livre, 1961.

RODINSON, Maxime. Mohammed. London: Penguin Books, 1971.

SILVA, Justino Adriano Pires da. Introdução ao Direito Muçulmano. São Leopoldo: Estudos Jurídicos, 1997.

SOURDEL, Dominique. Droit Musulman et Codification. Revue Française de Théorie, de Philosophie et de Culture Juridiques, Paris, n. 26, 1997.

SOUZA, João da Silva de. Religião no Alcorão. Do pré-Islão à Baixa Idade Média no Século XV. Lisboa: Editora Estampa, 1986.

THE TIMES. A Saga do Profeta Maomé. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

TOMASEVICIUS FILHO, Eduardo. Direito Civil entre a Vida e a Morte. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 100, p. 433-471, 2005.

WILKINSON, Philip. O Livro Ilustrado das Religiões. Consultoria do Departamento de Teologia e Estudos Religiosos. Londres/São Paulo: Roehampton Institute/Publifolha, 2002.

Consultas a sites:

O Talibã. <http://www.discoverychanel.com.br>. Acesso em: jul. 2006.

Zhang He. <http://www.historychanel.com.br>. Acesso em: jul. 2006.

Mohamed, o espião de Bin Laden. <http://www.natgeo.com.br>. Acesso em: ago. 2006.

The Afeganistan Today. <http://www.natgeo.com.br>. Acesso em: mar. 2006.

Published

2006-01-01

Issue

Section

Não definido

How to Cite

The Muslim Châr’ia. (2006). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 101, 33-70. https://www.periodicos.usp.br/rfdusp/article/view/67698