The respect to institutional diversity. The National System of Evaluation of Undergraduate (Sinaes) and its importance for the achievement of quality patterns in law schools

Authors

  • Antonio Carlos Morato Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

Keywords:

Law n. 10.861/04, Undergraduate, Law schools.

Abstract

The National System of Evaluation of Undergraduate (“Sinaes”) was created the Law 10.861/04 in order to establish parameters which take into consideration diversity of undergraduate studies in Brazil. It is important to note that Sinaes, due to the expansion of law schools in diverse regions of the country, give to undergraduate law courses an important reference to their evolvement, with no disregard to the characters of the region in which a law school was installed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonio Carlos Morato, Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

    Professor Doutor do Departamento de Direito Civil da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo.

References

CARVALHO, Irene Mello. O processo didático. 6. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1987.

COLLAÇO, Flávio Roberto; NEIVA, Claudio Cordeiro. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Sindicato das Entidades Mantenedoras de Estabelecimentos de Ensino Superior no Estado de São Paulo (SIEESP). Disponível em: <http://www.semesp.org.br/sinaes.php>. Acesso em: 19 out. 2007.

FARIA, José Eduardo. A reforma do ensino jurídico. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris, 1987.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.

FRAGALE Filho, Roberto. OAB recomenda: como integrar as diversas dimensões da avaliação dos cursos jurídicos. In: OAB recomenda: um retrato dos cursos jurídicos. Brasília: OAB: Conselho Federal. p. 113-133, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HIRONAKA, Giselda Maria Fernandes Novaes. Ensino jurídico no Brasil: desafios para o conteúdo da formação profissional. Anuário ABEDI, Florianópolis, ano. 1, n. 1, p. 41-62, 2003.

JUNQUEIRA, Eliane Botelho. Faculdades de direito ou fábricas de ilusões? Rio de Janeiro: IDES: Letra Capital, 1999.

KIPPER, Aline. O discurso jurídico na sala de aula: convencimento de um único paradigma. In: RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico para que(m)? Florianópolis: Boiteaux, 2000. p. 65-74.

LAFER, Celso. Formação e visão de professor: discurso de posse como Professor Titular da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo em 07 de agosto de 1989. In: ______. Ensaios Liberais. São Paulo: Siciliano, 1991.

MARTINS, Vicente. Constituição de 1988 e seu artigo 206: ensino e educação. Disponível em: <http://www.eduquenet.net/ensinoeducacao.htm>. Acesso em 10 ago. 2007.

MEDINA, Paulo Roberto Gouvêa. A OAB e os padrões de qualidade do ensino jurídico. Anuário ABEDI, Florianópolis, ano. 1, n. 1, p. 29-40, 2003.

NAVAJAS, Ana Maria. Avaliação institucional: uma visão crítica. São Paulo: Unimarco, 1998.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; JUNQUEIRA, Eliane Botelho. Ensino do direito no Brasil: diretrizes curriculares e avaliação das condições de ensino. Florianópolis: Boiteaux, 2002.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; JUNQUEIRA, Eliane Botelho. Novo currículo mínimo dos cursos jurídicos. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1995.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. Petrópolis: Vozes, 1995.

SANTOS, Milton. O país distorcido: o Brasil, a globalização e a cidadania. São Paulo: Publifolha, 2002.

SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 3. ed. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2004.

Published

2008-01-01

Issue

Section

Civil Law

How to Cite

The respect to institutional diversity. The National System of Evaluation of Undergraduate (Sinaes) and its importance for the achievement of quality patterns in law schools. (2008). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 103, 163-184. https://www.periodicos.usp.br/rfdusp/article/view/67802