Introducing diversity in postgraduate education? The Brazilian experience

Authors

  • Thiago Marrara

Keywords:

Postgraduate, Education, Diversity, Brazil.

Abstract

This essay examines the application of positive discrimination in admission processes of three Brazilian postgraduate programs in the field of Human Rights. By presenting this case, it intends to verify how such measures may benefit postgraduate education and research, as well as if they can directly contribute to the social development of countries characterized by a higher degree of marginalization and socioeconomic contrast. It brings furthermore some final considerations about the compatibility of positive discrimination with international declarations, as the World Declaration on Higher Education and the Copenhagen Declaration on Social Development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENEVIDES, M. V. Educação em direitos humanos: de que se trata? In: BARBOSA, R. (ed.) Formação de educadores, desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

BLAU, P. M. The organization of academic work. New York: John Wiley & Sons, 1973.

CARVALHO, J. J. Ações afirmativas para negros na pós-graduação, nas bolsas de pesquisa e nos concursos para professores universitários como resposta ao racismo acadêmico. In: SILVA, P. B. G.; SILVÉRIO, V. R. (Eds.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2003.

CARUSO, D. Limits of the classic method: positive action in the european union after the new equality directives. Harvard International Law Journal, Cambridge, n. 44, n. 2, p. 331-386, 2003.

ESPENSHADE, T. J. and C. Y. Chung. The opportunity cost of admission preferences at elite universities. Social Science Quarterly, v. 86, n. 2, p. 293-305. 2005.

FLAGG, B. Diversity discourses. Tulane Law Review, n. 78, p. 827, 2004.

FRADER, L. L. Bringing political economy back in: Gender, Culture, Race and Class in Labor History. Social Science History, v. 2, n. 1, p. 7-18, 1998.

GUIMARÃES, A. S. A. O acesso de negros às universidades públicas. In: SILVA, P. B. G.; SILVÉRIO, V. R. (Eds.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2003.

HICKEY, S. and G. Mohan. Relocating participation within a radical politics of development. Development and change, v. 2, n. 36, p. 237-262, 2005.

MUNANGA, K. Políticas de ação afirmativa em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. In: SILVA, P. B. G.; SILVÉRIO, V. R. (Eds.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2003.

POST, R. Affirmative action and higher education: the view of somewhere. Yale Law and Policy Review, n. 23, p. 25-32, 2005.

SANTOS, M. O espaço dividido. São Paulo: Edusp, 2004.

YELNOSKY, M. J. The prevention justification for affirmative action. Ohio State Law Journal, n. 64, p. 1.385-1.425, 2003.

ZIPPELLIUS, R. Allgemein Staatslehre. München: C H Beck, 2003.

Published

2009-01-01

Issue

Section

Public Law

How to Cite

Introducing diversity in postgraduate education? The Brazilian experience. (2009). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 104, 323-336. https://www.periodicos.usp.br/rfdusp/article/view/67860