Capitalist Education: a profitable product

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v9p217-234

Keywords:

Higher education, Capitalism, Greek education, Modernization of education, Commercialization of education

Abstract

The objective of this article is to think about the higher education of the state of São Paulo considering the influence of capitalism system. The way this sytem has been modeling educational practices in this context is a critical issue due to the process of "quantification" of the being in favor of maintaining the ideals of capitalism itself. The starting point of such reflexion underlies in the pilars of Greek education, passing through the modernization of Western education during the industrial revolution that culminates in modern questions about the commercialization of higher education. To support contemporary issues, it was used the theoretical reference data from the National Institute of Education and Research - INEP, referring to the number of presential graduation courses of the state of São Paulo, just as the quantity of enrollment made by male and female students and the number of graduated students between 1991 and 2015. The substantial conclusion of this reflexive exercise shows that from the earliest days of Greek education, the educational system, although presenting a humanistic and integral proposal, was accessible only to the nobles. During the industrial revolution, the education came to be offered to the masses, but with the goal of forming a labor force to the market. This is still a strong trend observed in the current models of commercial education. We propose, therefore, the importance of retaking exclusively human ethical values, such as respect for the society and the identity of individuals, as well as the possibility of offering a fair formation that does not segregate or subtract the potentialities of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Allan Felippe Rodrigues Caetano, Universidade de São Paulo - USP

    Graduated in Portuguese-Portuguese and master student in the Postgraduate Programme in Neurosciences and Behaviour in the Institute of Psychology at the University of São Paulo, SP, Brazil.

  • Erick Herzog de Moraes, Universidade de São Paulo

    Bachelor in Psychology and Master in Social Psychology from the Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

  • Thamires Batello Freire, Universidade de São Paulo

    Graduated in Pharmacy from Universidade São Judas Tadeu, SP, Brazil. Master of Science from Universidade de São Paulo, SP, Brazil. PhD candidate in the Post-Graduation Program in Pharmaceuticals and Medicines in the Cosmetic Area from the University of São Paulo, SP, Brazil.

References

Adorno, Theodor W. (1995). Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Almeida, Leandro., Marinho-Araujo, Claisy., Amaral, Alberto., & Dias, Diana. (2012). Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação, 17(3), 899-920. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000300014

Deleuze, Gilles. (1996). Conversações (2a ed.). São Paulo: Editora: 34.

Durkheim, Émille. (2013). Educação e Sociologia. (Trad. Stephania Matousek). Petrópolis: Vozes. Foucault, Michel A. (2003). A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU.

Freire, Paulo. (1977). Ação cultural para a liberdade (2ª ed.), (1ª edición: 1975). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística de educação superior 1991 a 2015. Brasília: Inep. Acessado em 10 setembro de 2019, de: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior

Jaeger, Werner. (1995). Paidéia: A Formação do Homem Grego. (Trad. Artur M. Parreira). Martins Fontes, São Paulo.

Mancebo, Deise., Maues, Olgaíses., Chaves, Vera, & Lúcia, Jacob. (2006). Crise e reforma do Estado e da Universidade Brasileira: implicações para o trabalho docente. Educação em revista, (28), 37-53. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.1590/S0104-

Karl, Marx. (1989). O Capital. Crítica da economia política (13 a ed.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. Vols. I e II.

Mészáros, István. (2007). A educação para além do capital. Theomai, (15), 107-130. Acessado em 10 de maio de 2019, de: http://revista-theomai.unq.edu.ar/numero15/artmeszaros_15.pdf

Oliveira, Dalila Andrade. (2006). Educação para além do capital. Educação & Sociedade, 27(97), 1373-1376. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n97/a16v2797.pdf

Platão. (2001). República. (Trad. Maria Helena da Rocha Pereira) (9 a ed.). Lisboa: Fundação Calouste Gulbbenkian.

Saviani, Dermeval. (1991). Pedagogia Histórico-Crítica, primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, Dermeval. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de educação, 12(34), 152-165. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

Sguissardi, Valdemar. (2015). Educação Superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, 36(133), 867-889. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015155688

Silva, Alessandro Soares da. (2007). Direitos Humanos e Lugares Minoritários: um convite ao pensar sobre os processos de exclusão na escola. Em: Ministério da Educação. Programa Ética e Cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/11_soares.pdf

Silva, Katiane., & Toledo Maria. (2013). A docência e seus desafios: um olhar crítico acerca da comercialização da educação. Revista Ciências Humanas, 1(6), 107-19.

Tonet, Ivo. (2012). Educação contra o capital. Educação e Formação Humana (2 a ed.). São Paulo: Instituto Lukács. Acessado em 19 de maio de 2019, de:

USP jornal do campus. Mais de 20% dos alunos deixam a USP. Acessado em 5 outubro de 2019, de: http://www.jornaldocampus.usp.br/index.php/2016/10/basic- 2/#:~:text=Um%20estudo%20realizado%20pela%20Pr%C3%B3,para%20o%20ensino%2

Published

2019-12-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Capitalist Education: a profitable product. (2019). Management & Public Policies Journal, 9(2), 217-234. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v9p217-234