Construction and validation of medical simulation scenario in teaching immunization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2022.192299

Keywords:

Immunization, Simulation training, Primary health care, Validation study

Abstract

Introduction: In medical education, the use of clinical simulation as a pedagogical strategy has been increasingly present in curricula. However, there is still a gap in the use of the strategy in teaching Primary Health Care topics. By recognizing the attributions of the medical professional in this context, it becomes increasingly necessary to offer simulated clinical experiences. Objective: The study aimed to construct and validate three clinical simulation scenarios in immunization for medical education. Material and methods: This is a descriptive, construction, and validation study. Three scenarios focused on immunization in Primary Health Care were built and validated, namely: immunization of adults, children, and pregnant women. All scenarios were developed based on seven criteria: prior knowledge of the learner, learning objectives, theoretical background, scenario preparation, scenario development, debriefing, and evaluation. Sixteen health professionals participated in the study. The adopted Content Validation Index (CVI) was 0.80. Results: The scenarios obtained, in all items, CVI between 87.50% to 100%, judged by physicians or nurses with experience in simulation and a minimum master's degree in health care. Conclusion: The scenarios may be replicated both in research and in the development of medical skills in students and professionals. Provided they are adapted, these scenarios may also be used for teaching other healthcare courses and professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raphael Raniere de Oliveira Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Escola Multicampi de Ciências Médicas do Rio Grande do Norte

    Doutor em enfermagem

  • Lucas Gabriel Bezerra Romão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Escola Multicampi de Ciências Médicas, Caicó, (RN), Brasil.

    Acadêmico de medicina

  • José Sebastião de Araújo Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Escola Multicampi de Ciências Médicas, Caicó, (RN), Brasil.

    Acadêmico de medicina

  • Anna Santana Pereira Rolim de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Escola Multicampi de Ciências Médicas, Caicó, (RN), Brasil.

    Acadêmico de medicina

  • Bruno Oliveira Carreiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Escola Multicampi de Ciências Médicas, Caicó, (RN), Brasil.

     Médico

References

- Costa RRO, Medeiros SM, Martins JCA, et al. A Simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro. 2018;8:e1928. http://dx.doi.org/10.19175/recom.v7i0.1928

- Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Nacionais do curso de graduação em Medicina. Resolução CNE/CES nº 3, de 20 de junho de 2014. Diário Oficial da União, 23 Jun 2014.

- Kiernan LC. Evaluating competence and confidence using simulation technology. Nursing. 2018 Oct;48(10):45-52. Doi: 10.1097/01.NURSE.0000545022. 36908.f3.

- Costa RRO, Medeiros SM, Martins JCA, Coutinho VRD. (2018). A simulação no ensino de enfermagem: reflexões e justificativas a luz da bioética e dos direitos humanos. Acta bioethica. 2018; 24(1), 31-38. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2018000100031.

- Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Programa Nacional de Imunizações 30 anos. Brasília: Ministério da Saúde, 2003.

- Costa RRO, Medeiros SM, Coutinho VRD, Veríssimo CMF, Silva MANCGMM, Lucena EES. (2020). Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental. Acta Paulista de Enfermagem, 33, eAPE20180123. Epub 26 de outubro de 2020.https://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2020ao01236

- Fabri RP, Mazzo AM, Martins JCA, Fonseca AS, Pedersoli CE, Miranda FBG, Fumincelli L, Baptista RCN (2017). Construção de um roteiro teórico-prático para simulação clínica. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 51, e03218. Epub April 10, 2017.https://doi.org/10.1590/s1980-220x2016265103218

- Ferraz APCM, Belhot RV. (2010). Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, 17(2), 421-431. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015

- INACSL. Standards Committee (2016, December). INACSL standards of best practice: SimulationSM Design da Simulação. Clinical Simulation in Nursing, 12(S), S5-S12. http:// dx.doi.org/10.1016/.

- Andrade PON, Oliveira SC, Morais SCRV, Guedes TG, Melo GP, Linhares MPL. Validation of a clinical simulation setting in the management of postpartum haemorrhage. Rev Bras Enferm. 2019 May/June; 72(3):624-31. Doi: 10.1590/0034-7167-2018-0065

- Pasquali, L. Instrumentação psicológica: Fundamentos e práticas. Porto Alegre, Brasil: Artmed; 2010.

- Fehring RJ. The Fehring model. In: Carrol-Jonhnson RM, Paquete M, editores. Classification of nursing diagnoses: proceedings of the Tenth Conference; 1994. Philadelphia: J.B. Limppincott; 1994. p. 55-62.

- Negri EC, Júnior GAP, Filho CKC, Franzon JC, Mazzo A. Construção e validação de cenário simulado para assistência de enfermagem a pacientes com colostomia. Texto & Contexto - Enfermagem, 2019; 28, e20180199. Epub August 15. .https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2018-0199

- Souza RS, Oliveira PP, Dias AAL, Simão DAS, Pelizari AEB, Figueiredo RM. Prevention of infections associated with peripheral catheters: construction and validation of clinical scenario.Rev Bras Enferm. 2020 July; 73(5):e20190390. Doi: 10.1590/0034-7167-2019-0390.

- Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Plano Nacional De Operacionalização Da Vacinação Contra A Covid-19. Brasília: Ministério da Saúde, 2021.

- Carreiro BO, Romão LGB, Costa RRO. Construção e validação de cenários de simulação de Suporte Básico de Vida na Atenção Básica. Mundo Saúde. 2021; 1(45):195-09. Doi: 10.15343/0104-7809.202145195209

- Costa RRO, Medeiros SM, Martins JCA, Coutinho VRD. Perceptions of nursing students on the structural dimensions of clinical simulation. Sci Med. 2019 May; 29(1):e32972. Doi: 10.15448/1980-6108.2019.1.32972

- Leon CGRMP, Silva AK, Ribeiro LM, Brasil GC, Guarda LEA, Fonseca LMM. Development and validation of clinical cases to be used in maternal-child nursing education. Referência. 2018 July/Sep; 4(18):51-62. Doi: 10.12707/RIV18013

- Neves FF, Pazin-Filho A. Developing simulation scenarios: pearls and pitfalls. Scientia Medica. 2018;28(1): 2857. Doi: https://doi.org/10.15448/1980-6108.2018.1.28579

- Almeida RGS, Mazzo A, Martins JCA, Coutinho VRD, Jorge BM, Mendes IAC. Validation to Portuguese of the Debriefing Experience Scale. Rev Bras Enferm. 2016 July/Aug; 69(4):705-11. Doi: 10.1590/0034-7167.2016690413i

- Gonçalves-Meska MH, Constantino-Franzon J, Conti-Machado GC, Yukio-Mano L, Mazzo A. Construction and validation of simulated scenarios with the presence of odours. Simul Clín.2019;1(3):134-43. Doi: 10.35366/RSC193D

- Carreiro BOC, Romão LGB, Costa RRO. Construção e validação de cenários de simulação de Suporte Básico de Vida na Atenção Básica: O Mundo Da Saúde, 2021; 45(1), 195-209.

Published

2022-11-09

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

1.
Costa RR de O, Romão LGB, Araújo Júnior JS de, Araújo ASPR de, Carreiro BO. Construction and validation of medical simulation scenario in teaching immunization. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2022 Nov. 9 [cited 2024 May 17];55(3):e-192299. Available from: https://www.periodicos.usp.br/rmrp/article/view/192299