Brazilian version of Social Support Appraisals: reliability and validity studies

Authors

  • Carolina Elisabeth Squassoni Universidade Federal de Sao Carlos
  • Thelma Simões Matsukura Universidade Federal de São Carlos
  • Maria Paula Panúncio-Pinto Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i1p1-11

Keywords:

Apoio social, Criança, Adolescente, Validade dos testes.

Abstract

The Social Support Appraisals evaluates the perception of children and adolescents on social support from family, friends, teachers and others in the community. The objective of the study was to evaluate the reliability and construct validity of the Brazilian version of the instrument. Participated in 766 children and adolescents aged 9 to 18 years. To collect the data was used the Identification Form, the Brazilian version of Social Support Appraisals and the Strengths and Difficulties Questionnaire. Results: Factor analysis indicated a structure with five factors in which there have been items isolated on F5 factor. Therefore, the respective items were excluded and subsequent analyzes were performed considering the remaining 23 items. Internal consistency, the alpha index is equal to 0.89 for the total scale. Found divergent validity of the Brazilian version of Social Support Appraisals and the Strengths and Difficulties Questionnaire, being partially satisfactory. It is considered that this study makes available a reduced version of the instrument for use in future research in order to continue the investigation into the social support and associations with variables related to infant-juvenile development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina Elisabeth Squassoni, Universidade Federal de Sao Carlos

    Terapeuta Ocupacional. Doutorado e Mestrado em Educação Especial pelo Programa de Pós Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora substituta do Departamento de Terapia Ocupacional da UFSCar, São Carlos, São Paulo, Brasil.

  • Thelma Simões Matsukura, Universidade Federal de São Carlos
    Terapeuta Ocupacional. Pós-doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (USP). Doutorado e Mestrado em Saúde Mental pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Mental da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto/USP. Professora Associada da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e orientadora do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da UFSCar, São Carlos, São Paulo, Brasil.
  • Maria Paula Panúncio-Pinto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Terapeuta Ocupacional. Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Psicologia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Docente do curso de Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP.

Published

2016-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Squassoni, C. E., Simões Matsukura, T., & Panúncio-Pinto, M. P. (2016). Brazilian version of Social Support Appraisals: reliability and validity studies. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 27(1), 1-11. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i1p1-11