Daily life and educational parenting practices: the perception of families of children undergoing psychological stress.

Authors

  • Maria Fernanda Barboza Cid Departamento de Terapia Ocupacional, Universidade Federal de São Carlos UFSCar
  • Gabriella da Cruz Santos Departamento de Terapia Ocupacional, Universidade Federal de São Carlos UFSCar
  • Carolina Elisabeth Squassoni Programa de Pós Graduação em Terapia Ocupacional (PPGTO), Universidade Federal de São Carlos UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i2p190-197

Keywords:

Mental health, Child development, Parenting, Child, Family relations, Activities of daily living.

Abstract

Objective: to identify the perceptions of parents of children undergoing psychological stress on the activities they develop together, the educational practices they use in their daily life, and how they see these practices influence the children’s behavior. Ten parents of children aged from 6 to 10 years linked to the Occupational Therapy Program for Children’s and Adolescent’s Mental Health participated in this study. We used a semi-structured interview script, whose results we analyzed using the content analysis technique. We observed that most participants share daily life activities with their children, have a routine with planned activities and schedules, with responsibilities and rules in the family context; parents often adopt affective behaviors and use different educational practices according to the situation. We verified there are no parenting educational strategies that represent all participants, because the relationship pattern depends on the context of each family. These results indicate important points to be considered in actions for children undergoing psychological stress and their respective families.

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Author Biographies

  • Maria Fernanda Barboza Cid, Departamento de Terapia Ocupacional, Universidade Federal de São Carlos UFSCar
    Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos (2001), mestrado (2008) em Educação Especial pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos e Doutorado (2011) em Educação Especial pelo mesmo programa.Professora adjunta do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos
  • Gabriella da Cruz Santos, Departamento de Terapia Ocupacional, Universidade Federal de São Carlos UFSCar
    Terapeuta Ocupacional formada pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Envolvida ao longo da graduação em projetos de extensão, eventos e discussões referentes à saúde mental na infância, adolescência e idade adulta, e contexto familiar. Desenvolveu pesquisa de Iniciação Científica financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq, entre 2014 e 2015 cuja temática foi saúde mental infantojuvenil e práticas educativas parentais.
  • Carolina Elisabeth Squassoni, Programa de Pós Graduação em Terapia Ocupacional (PPGTO), Universidade Federal de São Carlos UFSCar

    Terapeuta Ocupacional. Doutorado e Mestrado em Educação Especial pelo Programa de Pós Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Realizando estágio Pós-doutoral no Programa de Pós Graduação em Terapia Ocupacional da UFSCar (PPGTO), São Carlos, São Paulo, Brasil.

Published

2017-10-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cid, M. F. B., Santos, G. da C., & Squassoni, C. E. (2017). Daily life and educational parenting practices: the perception of families of children undergoing psychological stress. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 28(2), 190-197. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i2p190-197