Evaluation of stimulation and support in the family environment offered to children with cerebral palsy

Authors

  • Tássia Lopes de Azevedo Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos, SP, BR
  • Patrícia Carla de Souza Della Barba Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos, SP, BR

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205

Keywords:

Cerebral palsy, Family, Physical stimulation, Environment, Disabled children.

Abstract

The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development.

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Author Biographies

  • Tássia Lopes de Azevedo, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos, SP, BR
    Graduada em Terapia Ocupacional (2009), Mestre  e Doutoranda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos / UFSCar. Especialista em Reabilitação em Deficiência Visual e em Reabilitação Aplicada à Neurologia Infantil pela Universidade Estadual de Campinas / UNICAMP. Trabalhou como Professora Substituta no Departamento de Terapia Ocupacional na UFSCar, nas disciplinas: Unidade Educacional de Recursos e Atividades em Terapia Ocupacional I e VII; Unidade Educacional Prática Supervisionada em Terapia Ocupacional - UEPSTO - Disfunção Física e Sensorial Infanto-Juvenil III (2014/2015); Unidade Educacional de Referenciais Teóricos e Metodológicos em Terapia Ocupacional - UERTMTO II - Desenvolvimento Infantil e do Adolescente; Unidade Educacional de Recursos e Atividades em Terapia Ocupacional II - UEREATO II (2015).
  • Patrícia Carla de Souza Della Barba, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos, SP, BR
    Terapeuta Ocupacional (Universidade Federal de São Carlos), Especialista em Psicopedagogia e no Método Neuroevolutivo Bobath. Mestre e Doutora em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos. Docente Adjunto Nível IV do curso de graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos. Orientadora de mestrado e doutorado. Docente do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional (PPGTO-UFSCar, Mestrado Acadêmico) e do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica (PPGGC-UFSCar, Mestrado Profissional). Pós-Doutorado em Estudos da Criança no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, Portugal. Experiência na área de Terapia Ocupacional, com ênfase em Intervenção em Problemas de Desenvolvimento Infantil.

Published

2017-10-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Azevedo, T. L. de, & Della Barba, P. C. de S. (2017). Evaluation of stimulation and support in the family environment offered to children with cerebral palsy. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 28(2), 198-205. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205