Socio-environmental vulnerability and early childhood caring: the approach of occupational therapy for the daycare work

Authors

  • Andrea Perosa Saigh Jurdi Universidade Federal de São Paulo, Curso de Terapia Ocupacional
  • Patrícia Andrade Teixeira
  • Cristina Santos Cardoso de Sá Professora Doutora Departamento de Ciências do Movimento Humano, Curso de Fisioterapia – Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista,

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i3p281-289

Keywords:

Child rearing, Intersectoral collaboration, Occupational therapy, Child, Child day care centers/manpower.

Abstract

Education and care are articulated on early childhood and are understood as complementary to family care. Caring, educating and preventing risks of children’s development are all part of Occupational Therapy’s scope and are essential aspects of the early childhood care. This study observed vulnerabilities of the territory and the development in the process of healthcare in an educational environment. As a qualitative study, semi-structured interviews with families and daycare professionals were used, and observations of children in the daycare center. It was observed that the structural changes present in the region are related to poor health and hygiene conditions, which put the territory, the daycare center and the local population in a situation of vulnerability; the daycare center is seen as a place that lessens the risks for children; regarding the families, the daycare center appears as a support against the difficulties found in childcare; intersectional actions are fragile, and the daycare centers can’t find a support network in the healthcare system or in social assistance, in the sense of strengthening partnerships and concrete actions. On a complex perspective, the intersectionality has been a powerful tool to face situations of social vulnerability and for early childhood care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andrea Perosa Saigh Jurdi, Universidade Federal de São Paulo, Curso de Terapia Ocupacional
    Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade de São Paulo. Mestre e doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Especialização em Docência na Saúde pela UFRGS. Professor adjunto do curso de Terapia Ocupacional UNIFESP, coordenadora do Curso de Terapia Ocupacional (2014-2016), vice-coordenadora da Câmara de Graduação do campus Baixada Santista (2014-2016). Credenciada no Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde (Mestrado) e no Programa de Mestrado ensino em Ciências da Saúde - modalidade profissional. Tem experiência na área de Educação Permanente em Saúde, Educação Inclusiva e Terapia Ocupacional, atuando nos seguintes temas: saúde mental infantil, inclusão escolar, atividade lúdica, desenvolvimento infantil e formação profissional.
  • Patrícia Andrade Teixeira
    Terapeuta Ocupacional Residente do Programa Residência Multiprofissional em Atenção Básica, Saúde da Família e Comunidade com ênfase em Práticas Integrativas e Complementares em Saúde
  • Cristina Santos Cardoso de Sá, Professora Doutora Departamento de Ciências do Movimento Humano, Curso de Fisioterapia – Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista,
    Fisioterapeuta formada pela Universidade de São Paulo, atua na área da infância com enfase na neuropediatria.

Published

2018-02-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Jurdi, A. P. S., Teixeira, P. A., & Santos Cardoso de Sá, C. (2018). Socio-environmental vulnerability and early childhood caring: the approach of occupational therapy for the daycare work. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 28(3), 281-289. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i3p281-289