Who are our masters and doctors?

Graduate education and professional practice of occupational therapists in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p92-103

Keywords:

Graduate education, Research, Occupational Therapy, Brazil

Abstract

Introduction: One of the main demands of Brazilian occupational therapy is its academic institutionalization. Such demand covers, among other aspects, the research activity, the education and performance of occupational therapists in graduate programs. Objective: To characterize the occupational therapists masters and doctors in Brazil as the graduate training, as well as the places of professional performance. Methodology: The research was based on information collected on electronic platforms such as the Lattes Platform and the Sucupira Platform, among others. Data were analyzed through descriptive statistical analysis. Results: 1,188 curricula of occupational therapists with masters and/or doctorates were analyzed. There has been an increase in the number of masters and doctors in the last two decades (2000-2017) and a change in the profile of the graduate training of these professionals is under way, which implies in the production of knowledge and in academic institutionalization of the area. Conclusion: This research allowed to identify some implications of this training for the development of occupational therapy as a profession and as an area of knowledge in the country.

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Author Biographies

  • Otavio Augusto De Araujo Costa Folha, Universidade Federal do Pará (UFPA). Faculdade de Fisioterapia e Terapia Ocupacional

    Terapeuta Ocupacional pela Universidade do Estado do Pará.

    Especialista em Docência da Educação Superior pela Universidade do Estado do Pará.

    Mestre em Neurociências e Biologia Celular pela Universidade Federal do Pará.

    Professor Assistente I da Faculdade de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Pará (UFPA).

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

     

  • Débora Ribeiro da Silva Campos Folha, Universidade Federal do Pará, Faculdade de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Departamento de Terapia Ocupacional

    Terapeuta Ocupacional pela Universidade do Estado do Pará.

    Especialista em Docência da Educação Superior pela Universidade do Estado do Pará.

    Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará. Professora Assistente II do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade do Estado do Pará (UEPA).

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

  • Mirela de Oliveira Figueiredo, Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Terapia Ocupacional

    Terapeuta Ocupacional, Doutora em Educação Especial pelo PPGEES/UFSCar; Docente do Departamento de Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional da UFSCar

  • Daniel Marinho Cezar da Cruz, Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Terapia Ocupacional

    Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Professor Adjunto III do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

  • Maria Luísa Guillaumon Emmel, Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Terapia Ocupacional

    Terapeuta Ocupacional pela Universidade de São Paulo, Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos e Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Professora Titular do Departamento de Terapia Ocupacional e do PPGTO da Universidade Federal de São Carlos

Published

2018-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Folha, O. A. D. A. C., Folha, D. R. da S. C., Figueiredo, M. de O., Cruz, D. M. C. da, & Emmel, M. L. G. (2018). Who are our masters and doctors? Graduate education and professional practice of occupational therapists in Brazil. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 29(2), 92-103. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p92-103