The implications of the Covid-19pandemic on children’s daily lives from their own perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100

Keywords:

Children, Daily life, Covid-19

Abstract

Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their daily
lives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives 
arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and intervention
strategies aimed at this population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Paula Camargo, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

    Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Terapia Ocupacional. São Carlos, SP. Bras

  • Amanda Dourado Souza Akahosi Fernandes, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

    Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Terapia Ocupacional. São Carlos, SP, Brasil. 

References

Organização Panamericana da Saúde (OPAS). Histórico da pandemia de COVID-19. Organização Pan-Americana da Saúde; 2020 [citado 3 set. 2020]. Disponível em: http://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19

Berbert LD, Freitas PS, Lima RS, Moreira DD, Felipe AO, Silveira-Monteiro CA. A pandemia da COVID-19 na saúde da criança: uma revisão integrativa. Res Soc Dev. 2021;10(7):e55510716727. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i7.1672711

Camargo AP, et al. Implicações da pandemia no cotidiano das crianças. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2023 jan.-dez.;33(1-3):e215100.

Matta GC, et al. Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia. 2021.

Rio de Janeiro: Observatório Covid 19; Editora FIOCRUZ; 2021. (Informação para ação na Covid-19 séries). https://doi.org/10.7476/9786557080320

Katz I. Bolsonaro contra as crianças. Por Ilana Katz. Combate Racismo Ambiental; 25 out 2022 [citado 02 dez. 2022]. Disponível em: https://racismoambiental.net.br/2022/10/25/bolsonaro-contra-as-criancas-por-ilana-katz/.

Instituto Alana. Dossiê infâncias e Covid-19: os impactos da gestão da pandemia sobre crianças e adolescentes. 30 mar 2022 [citado 10 out 2022]. Disponível em: https://alana.org.br/wp-content/uploads/2022/03/DOSSIE-INFANCIAS-ECOVID-19.pdf

Fernandes AD, Speranza M, Mazak MS, Gasparini DA, Cid MF. Desafios cotidianos e possibilidades de cuidado com crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro Autista (TEA) frente à COVID-19. Cad Bras Ter Ocup. 2021;29:e2121. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoar2121

Silva JB. Repercussões do distanciamento social e adoecimento por COVID-19 na qualidade de vida de crianças de 7 a 9 anos [Dissertação]. Belo Horizonte. Universidade Federal de Minas Gerais; 2022. [citado 24 jul. 2023]. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/46388

Santana JP, Lordelo LR, Férriz AFP. Quanto tempo o tempo tem? O cotidiano das crianças durante a pandemia da Covid-19. Cad CEDES. 2022;42:335-346. https://doi.org/10.1590/CC252948.

Linhares MB, Enumo SR. Reflexões baseadas na psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estud Psicol (Campinas). 2020;37:1-14. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200089

Guizzo BS, Marcello FD, Müller F. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educ Pesqui. 2020;46:e238077. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046238077

Cortés AI. Desenhos, vinhetas e diagramas: ouvindo as narrativas das crianças através da elucidação gráfica. Rev Pesqui Qual São Paulo. 2017;5(8):312-326. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/download/86/83/338

Flick U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed; 2009.

Manzini EJ. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. In: Marquezine MC, Almeida MA, Omote S, organizadores. Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: Eduel; 2003. p.11-25.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Oliveira VB. Brincar e a criança do nascimento aos seis anos. 6a ed. Petrópolis: Vozes; 2014.

Oliveira VB, Solé M, Fortuna T. Brincar com o outro: caminho da saúde e bem-estar. Petrópolis: Ed. Vozes; 2010.

Lima SD, Meirelles MCB. O brincar em tempos de distanciamento social: o que aprendemos com as crianças pela lente da sociologia da infância? Rev Pedagógica (Chapecó). 2020;22:1-21. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5799

Vilarinho TAC, Granja ER de S, Caixeta CAS, Amâncio N de FG. Pandemia da Covid-19: os benefícios que a interação com animais domésticos trouxe para as crianças autistas no período de isolamento social. Braz J Develop. 2023;9(1):4327-40. https://doi.org/10.34117/bjdv9n1-298

Christian H, Mitrou F, Cunneen R, Zubrick SR. Pets are associated with fewer peer problems and emotional symptoms, and better prosocial behavior: findings from the Longitudinal Study of Australian Children. J Pediatr. 2020;220:200-206.e2. doi: 10.1016/j.jpeds.2020.01.012.

Market Research Survey. Impact of pets in the home classroom, n=2000. Conducted by Edelman Data and Intelligence. February 2021 [cited 2023 Aug 14]. Available from: https://www.mars.com/sites/g/files/jydpyr316/files/2021-04/Pets%20in%20the%20Classroom%20Factsheet.pdf

Bento G, Dias G. The importance of outdoor play for young children´s healthy development. Porto Biomed J. 2017;2(5):157-160. https://doi.org/10.1016/j.pbj.2017.03.003

Santos RO dos, Boaro JCA, Lobo VKS, Bleicher T. Tempo de tela dos nativos digitais na pandemia do coronavírus. Rev Expr Catól. 2022;11(1):73-73-81. Disponível em: http://publicacoes.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/13

Lemes MA, et al. Tempo de tela, crianças e pandemia de COVID-19: uma revisão narrativa. In: III Congresso Internacional de Educação e Saúde da Universidade de Marília; 2021. p.382 [citado out. 2022]. Disponível em. https://oficial.unimar.br/wp-content/uploads/2021/06/ANAIS-DOIII-CONGRESSO-INTERNACIONAL-DE-EDUCACAOE-SAUDE-DA-UNIVERSIDADE-DE-MARILIA.pdf

TIC Kids Online Brasil. Qualidade da conexão e dos dispositivos afetam a participação de crianças e adolescentes na Interne. Cetic.br - Centro Regional para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação [citado 14 ago. 2023]. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121120628/resumo_executivo_tic_kids_online_2021.pdf

Natividade MS, Guimarães JM, Miranda SS, Barreto Filho O, Aragão ES. Educação e desigualdades na pandemia da COVID-19: realidade e desafios para as políticas públicas brasileiras. In: Barreto ML, Pinto Junior EP, Aragão E, Barral-Netto M, organizadores. Construção de conhecimento no curso da pandemia de COVID-19: aspectos biomédicos, clínico-assistenciais, epidemiológicos e sociais. Salvador, BA: EDUFBA; 2020. v.2, cap.27 [citado 8 jun. 2023]. https://doi.org/10.9771/9786556300757.02712

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). COVID-19 impact on education. 2020. [cited 19 abr. 2023]. Available from: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Loperfido L, Burgess M. The hidden impact of Covid-19 on children. A global research Series. 2020. [cited 13 jan. 2023]. Available from: https://resourcecentre.savethechildren.net/document/hidden-impact-covid-19-children/

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). Disrupção educacional e resposta COVID-19. 2020 [citado 19 abril 2023]. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa nacional por amostra de domicílios. Rio de Janeiro: IBGE, s.d. [citado 24 jul. 2023]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9127-pesquisa-nacionalpor-amostra-de-domicil ios.html

Mckinsey & Company. COVID-19 and student learning in the United States: the hurt could last a lifetime. 2020 [cited 18 Aug 2021]. Available from: https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-andstudent-learning-in-the-united-states-the-hurt-couldlast-a-lifetime.

Published

2023-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Camargo, A. P., & Fernandes, A. D. S. A. . (2023). The implications of the Covid-19pandemic on children’s daily lives from their own perspectives. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 33(1-3), e215100. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100