Challenges for Occupational Therapy education in Latin America for next decade

Authors

  • Fátima Correa Oliver Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Marta Carvalho Almeida Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Rosé Colom Toldrá Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Sandra Maria Galheigo Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Selma Lancman Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Roseli Esquerdo Lopes Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos
  • Rosibeth Del Carmen Muñoz Palm Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p298-307

Keywords:

Occupational therapy/trends, Education, higher, Schools.

Abstract

The VI Latin American Meeting of Schools and Teachers of Occupational Therapy (OT) took place in October 2011, at the Faculty of Medicine of USP, being associated with the XII Brazilian and IX Latin American Occupational Therapy Congress, held in São Paulo. The meeting was organized by the Latin American Confederation of Occupational Therapists (CLATO), the National Network of Education and Research in Occupational Therapy (RENETO) and the Departmentof Physical Therapy, Speech Therapy and Occupational Therapy of FMUSP. At the event 160 professionals were present among which 117 Brazilian and 43 from eight Latin American countries and two European. Fifty percent of the Brazilian educational institutions were represented, mainly from the southeast, and 35.8% of the Latin American ones. Invited researchers exhibited about the education in Brazil and Latin America and, about the challenges for higher education in the region. CLATO characterized OT education and, round tables were held about the undergraduate and graduate programs by teachers from Brazil and Latin America. Thirty-five papers were presented in the form of posters: 27 on undergraduate education, 3 on graduate education and 5 on higher education. The final meeting of the event recommended the participation of students in future events, the expansion of the event for two days, and the creation of working groups to organize in advance the thematic debates on the difficulties and potentialities of undergraduate and graduate OT Education for the VII Meeting to be held in Venezuela in 2013.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fátima Correa Oliver, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
    Professora doutora, docente do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Marta Carvalho Almeida, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
    Professora doutora, docente do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Rosé Colom Toldrá, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
    Professora doutora, docente do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Sandra Maria Galheigo, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
    Professora doutora, docente do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Selma Lancman, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
    Professora titular, docente do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Roseli Esquerdo Lopes, Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos
    Professora associada, docente do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos
  • Rosibeth Del Carmen Muñoz Palm, Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Paraná
    Professora doutoranda, docente do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Paraná

Published

2011-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Oliver, F. C., Almeida, M. C., Toldrá, R. C., Galheigo, S. M., Lancman, S., Lopes, R. E., & Palm, R. D. C. M. (2011). Challenges for Occupational Therapy education in Latin America for next decade. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 22(3), 298-307. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p298-307