The testimony of the enemy

the confrontation in the elaboration of the past in Rithy Panh

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147848

Keywords:

documentary, memory, aesthetics, testimony, archive

Abstract

This article analyzes the film Duch, le maître des forges de l’enfer (Duch, the master of the forges of hell, 2012) by Rithy Panh, from the considerations of establishing a relationship with the enemy elaborated by Comolli in 2008. Within the narratives of catastrophes, where a traumatic past must be dealt with, the testimony and the use of archives in the production of historical memories are mostly done from the victims’ point of view. The film brings another perspective when facing oblivion through a dictator’s word. Thus, the film must confront Kaing Guek Eav’s attempts to take the floor by creating situations in the mise-en-scène and associations in its montage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tomyo Costa Ito, Universidade Federal de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM-UFMG) na linha de pesquisa Pragmáticas da Imagem

References

COMOLLI, J. L. “Como filmar o inimigo?” In. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008, p. 121-134.

DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.

GAGNEBIN, J. M. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.

LEANDRO, A. “A história na primeira pessoa: em torno do método de Rithy Panh”. E-compós, Brasília, v.19, n.3, set./dez. 2016.

PANH, R. “A palavra filmada”. In: Maia, C., Flores, L. F. (orgs.). O cinema de Rithy Panh. Centro Cultural Banco do Brasil, 2013a, p. 75-109.

______. The elimination. Londres: The Clerkenwell Press, 2013b.

______. “Meu projeto excede o de um cineasta: Entrevista com Rithy Panh”. In: Maia, C., Flores, L. F. (orgs.). O cinema de Rithy Panh. Centro Cultural Banco do Brasil, 2013c, p. 235-247.

ROLLET, S. “Devolver o olhar”. In: Maia, C., Flores, L. F. (orgs.). O cinema de Rithy Panh. Centro Cultural Banco do Brasil, 2013, p. 199-227.

SELIGMANN-SILVA, M. “Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas”. Psicol. clin. [online], Rio de Janeiro, vol. 20, n.1, p. 65-82, 2008.

______. A atualidade de Walter Benjamin e Theodor W. Adorno. 2ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

Published

2019-01-31

How to Cite

The testimony of the enemy: the confrontation in the elaboration of the past in Rithy Panh. (2019). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(51). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147848