Arlindo Machado: an extraordinary track

Authors

  • Ismail Xavier Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.192574

Keywords:

Cinema, Art, Video, Image, Sound, Media

Abstract

This article goes through Arlindo Machado’s many interests and competences, showing his notable breadth of knowledge and rare sensibility, analyzing questions involving the theoretical-conceptual reflection in the connected disciplines of media communication and arts. We frame this reflection by the analysis of works from fields inserted in several tradition and that comprise a rich set of creation: movies, photos, videos, installations from visual artists based on distinct supports, not excluding considerations over literary works – poetry and novel – and incursions in the musical field, erudite and popular. Arlindo Machado was a creator of paths, which was possible thanks to this extraordinary track of innovations observed in the immense body of work he left us as a legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ismail Xavier, Universidade de São Paulo

    Doutor em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (USP) e em Cinema Studies pela New York University. Professor Emérito da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Cinema, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, cinema brasileiro, cinema moderno e contemporâneo, teoria e história do cinema, cinema e teatro, cinema e pintura, cinema e fotografia.

References

MACHADO, A. A ideologia do cinema militante. Cine-Olho, São Paulo, n. 8-9, p. 2-5, 1979.

MACHADO, A. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MACHADO, A. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. 2. ed. São Paulo; Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2015.

MACHADO, A. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.

MACHADO, A. “Cinema e arte contemporânea”. Revista Z Cultural, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 3, 2012

MACHADO, A. Eisenstein: geometria do êxtase. São Paulo: Brasiliense, 1983.

MACHADO, A. “Introdução”. In: MACHADO, A. (org.). Made in Brasil: três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural, 2003. p. 15-50.

MACHADO, A.; MAGRI, C.; MASAGÃO, M. Rádios livres: a reforma agrária no ar. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MACHADO, A. Máquina e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1993.

MACHADO, A. O olho, a visão e a imagem: revisão crítica. São Paulo: Ribeiro Edições, 2019.

MACHADO, A. “O sujeito no ciberespaço”. In: PRADO, J. L. A. (org.). Crítica das práticas midiáticas: da sociedade de massa às ciberculturas. São Paulo: Hacker, 2002. p. 83-97.

MACHADO, A. Os anos de chumbo: mídia, poética e ideologia no período de resistência ao autoritarismo militar (1968-1985). Porto Alegre: Sulina, 2006.

MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. 6. ed. Campinas: Papirus, 1997.

MACHADO, A. “Reflexionen zu Flusser und den technischen bildern”. In: FAHLE, O.; HANKE, M.; ZIEMANN, A. (org.). Technobilder und kommunikologie: die medientheorie vilém flussers. Berlin: Parerga, 2011.,p. 177-195.

MACHADO, A.; VÉLEZ, M. L. Análise do programa televisivo. São Paulo: Alameda, 2018.

Published

2022-02-04

How to Cite

Arlindo Machado: an extraordinary track . (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(57), 121-151. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.192574