The feeling and the consuming of/in Army, BTS’s fandom: affective capital and material culture in fans experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v14i2e202336

Keywords:

Consumption, Sociability, Happiness industry, Material culture, Fandom

Abstract

This research seeks to understand the importance of consuming objects related to BTS (Bangtan Sonyeodan), the largest K-pop group today, as a form of participation and experience in its fandom, Army. From a communicational perspective, we adopted a netnographic method, with analysis of the digital social networks Twitter and Instagram, the main access networks of the Army fandom. The analyzes are mainly based on theoretical contributions on consumption, sociability, and material culture. The consumption of the BTS group was observed as a regent of relationships within the fandom, as well as the (i)material character expressed with products and experiences, which develop the subjectivity and the perception of being part of this fan group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raíssa Abraçado Pereira, Universidade Federal do Pará

    Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia (PPGCom) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Publicidade e Propaganda pela Universidade da Amazônia (Unama). Integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação Consumo e Identidade (UFPA).

  • Manuela do Corral Vieira, Universidade Federal do Pará

    Doutora em Antropologia pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia (PPGA) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente na Faculdade de Comunicação (Facom) e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia (PPGCom) da UFPA. Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade – Consia (CNPq/UFPA).

References

ALVES, Soraia. Com 16,3 bilhões de streams, BTS bate recorde como banda mais ouvida no Spotify até hoje. B9, São Paulo, 27 maio 2021. Cultura. Disponível em: https://bit.ly/3ut9sAR. Acesso em: 25 set. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições70, 1977.

BOOTH, Paul. Playing fans: negotiating fandom and media in the digital age. Iowa City: University of Iowa Press, 2015.

BTS (Página do artista). Billboard, New York, 2022a. Disponível em: https://www.billboard.com/artist/bts/. Acesso em: 29 nov. 2022.

BTS YouTube Statistics. [S. l.]: 2022b. Disponível em: https://kworb.net/youtube/artist/bts.html. Acesso em: 25 set. 2021.

BTS: band gets first ever Grammy nomination for K-pop. BBC News, London, 25 nov. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/news/world-asia-55068627. Acesso em: 28 nov. 2020.

CABANAS, Edgar. Rekindling individualism, consuming emotions: constructing “psytizens” in the age of happiness. Culture & Psychology, Thousand Oaks, v. 22, n. 3, p. 467-480, 2016.

COSTA, Sarah Moralejo da. Fanworks de fanworks: a rede de produção dos fãs. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

CUNHA, Adriana de Barros Ferreira; KERTSCHER, Laiza Ferreira. A imagem na indústria fonográfica: como o k-pop conquistou o mercado da música ocidental. Revista Cientifica de Comunicação Social do Centro Universitário de Belo Horizonte (UniBH) e-Com, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, 2019.

DARCIE, Marina Paula; GOBBI, Maria Cristina. De onde, por que e para quem falam os fãs? Um estudo sobre os fã-clubes dedicados à celebridade virtual Karol Pinheiro. Revista GEMInIS, São Carlos, v. 10, n. 3, p. 22-43, 2019.

DAVIS, Rebecca. BTS’ ‘Butter’ breaks YouTube record for 24-hours views. Variety, Los Angeles, 21 maio 2021. Disponível em: https://bit.ly/3VlYGbo. Acesso em: 29 nov. 2022.

FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel, AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

FIGUEIREDO, Diego; SOUZA, Ana Carolina Almeida; CABRAL, Fernanda Alves Ramos. Pensando o fã e o consumo: dinâmicas e relações em franquias transmidiáticas. Signos do Consumo, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 40-51, 2019.

FOSTER, Ashton et al. Answer: Love Myself. In: LETRAS.MUS. Belo Horizonte: Letras.mus, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3XDtK7V. Acesso em: 28 nov. 2022.

GRUPO BTS é nomeado maior artista global de 2020 pela Federação Internacional da Indústria Fonográfica. G1, Rio de Janeiro, 5 mar. 2021. Pop & Arte. Disponível em: http://glo.bo/3TXjNPB. Acesso em: 12 maio 2022.

HILLS, Matt. O fandom como objeto e os objetos do fandom. [Entrevista concedida a] Clarice Greco. MATRIZes, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 147-163, 2015.

ILLOUZ, Eva. O amor nos tempos do capitalismo. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JOFFELY, Soraia. BTS: “Butter” quebra recorde no YouTube! Confira 4 feitos do grupo sul-coreano. Tracklist, [s. l.], 26 maio 2021. Disponível em: https://tracklist.com.br/bts-butter-youtube/105439. Acesso em: 28 nov. 2022.

KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. RAE – Revista de Administração de Empresas, Rio de Janeiro, v. 47, n. 1, p. 99-115, 2007.

MILLER, Daniel. Consumo como cultura material. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 13, n. 28, p. 33-63, 2007.

MILLER, Daniel. Sobre pessoas e coisas: entrevista com Daniel Miller. [Entrevista concedida a] Catarina Morawska Vianna e Magda dos Santos Ribeiro. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 52, n. 1, p. 415-439, 2009.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

MONTEIRO, Tiago José Lemos. O fã-clube como lugar de memória: esfera de celebração e disputa simbólica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília, DF. Anais […]. Brasília, DF: Intercom, 2006.

NAIANE, Láisa. IFPI: mercado musical cresce 7,4% e Brasil sai do Top 10. Popline, Rio de Janeiro, 23 mar. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3EQBbzR. Acesso em: 28 nov. 2022.

ORTEGA, Rodrigo. K-pop é poder: Como Coreia do Sul investiu em cultura e colhe lucro e prestígio de ídolos como BTS. G1, Rio de Janeiro, 23 maio 2019. Pop & Arte. Disponível em: http://glo.bo/3Ubrhi8. Acesso em: 9 nov. 2020.

ROCHA, Everardo. Totem e consumo: um estudo antropológico de anúncios publicitários. ALCEU, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 18-37, 2000.

RETONDAR, Anderson Moebus. A (re)construção do indivíduo: a sociedade de consumo como “contexto social” de produção de subjetividades. Sociedade e Estado, Brasília, v. 23, n. 1, p. 137-160, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3UX0irD. Acesso em: 9 out. 2022.

ROCHA, Everardo; ALMEIDA, Maria Isabel Mendes de; EUGENIO, Fernanda (org.). Comunicação, consumo e espaço urbano: novas sensibilidades nas culturas jovens. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006.

SIMMEL, Georg. Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

SPANGLER, Todd. BTS ‘Dynamite’ breaks YouTube Record for most-viewed in first 24 hours, with 101 million views. Variety, Los Angeles, 21 ago. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3u8nHuw. Acesso em: 28 nov. 2022.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. Os rituais de consumo como dispositivos midiáticos para a construção de vínculos entre marcas e consumidores. ALCEU, Rio de Janeiro, v. 15, n. 29, p. 157-171, 2014.

TRUST, Gary. BTS’ ‘Dynamite’ blasts in at No. 1 on Billboard Hot 100, becoming the Group’s First Leader. Billboard, New York, 31 ago. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3XLjjz2. Acesso em: 28 nov. 2022.

TURNER, Victor. La selva de los símbolos: aspectos del ritual ndembu. Madrid: Siglo XXI, 2005.

Published

2022-12-27

How to Cite

The feeling and the consuming of/in Army, BTS’s fandom: affective capital and material culture in fans experiences. Signos do Consumo, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e202336, 2022. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v14i2e202336. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/202336.. Acesso em: 18 may. 2024.