Preliminary theoretical-practical considerations on the use of ChatGPT as creative tool in advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i1e210976

Keywords:

Artificial intelligence, Advertising creativity, ChatGPT

Abstract

This article aims to develop theoretical and practical considerations, based on empirical data, on the use of ChatGPT as a campaign creation tool. Calibrating our research perspective, we initially discuss the bases of advertising creation processes and unravel the logic of generative artificial intelligence. Moving on to experience, we used ChatGPT to design Christmas campaigns for Coca-Cola. As a result, we highlight some of the main limitations and potential of this platform for advertising creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Maria Cristina Dias. “Mediações e os dispositivos dos processos criativos da publicidade midiatizada: vestígios e perspectivas”. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2016.

CARRASCOZA, João Anzanello. Do caos à criação publicitária. Processo criativo, plágio e ready-made na publicidade. São Paulo: Saraiva, 2008.

CARRASCOZA, João Anzanello. Razão e sensibilidade no texto publicitário. São Paulo: Futura, 2004.

HAN, Byung-Chul. Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Ciudad de México: Taurus, 2022.

KAUFMAN, Dora. Desmistificando a inteligência artificial. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

O’NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa. Tradução: Rafael Abraham. Santo André, SP: Editora Rua do Sabão, 2020.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca. Expressividade e sensorialidade. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

RUSSELL, Stuart. NORVIG, Peter. Inteligência artificial. Uma abordagem moderna. Tradução: Regina Célia Simille. Terceira edição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

RUSSELL, Stuart. NORVIG, Peter. Inteligência artificial. Uma abordagem moderna. Tradução: Daniel Vieira, Flávio Soares Corrêa da Silva. Quarta edição. Rio de Janeiro: GEN, LTC, 2022.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora visual verbal. São Paulo: Iluminuras, 2005.

Published

2023-07-26

How to Cite

Preliminary theoretical-practical considerations on the use of ChatGPT as creative tool in advertising. Signos do Consumo, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e210976, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i1e210976. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/210976.. Acesso em: 18 may. 2024.