Brand kinesics

Authors

  • André Luiz Maranhão de Souza Leão Universidade Federal de Pernambuco
  • Sérgio Carvalho Benício de Mello Universidade Federal de Pernambuco
  • Suélen Matozo Franco Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v6i1p23-39

Keywords:

brands, consumption, kinesics’ movements, ethnography of communication

Abstract

Increasingly, brands has been recognized as units of meaning, capable to endowing of meaning the universe of consumption. However, marketing trends to assume these meanings as corporately managed, liable of organization control, assuming a passive consumer. This study considers the brand as a linguistic sign, which receives many meanings in their context of use. Aligned to this pragmatic view, we conducted an ethnography of communication, investigating brands in its linguistic use context. Among the various aspects amenable to observation, we stopped in kinesic movements, assuming that the body has a language that participates in the signification process. Our findings highlight how the body contributes to brand signification, an innovative approach current literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • André Luiz Maranhão de Souza Leão, Universidade Federal de Pernambuco

    Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (Propad/UFPE). Pesquisador do Lócus de Investigação em Economia Criativa. Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq.

  • Sérgio Carvalho Benício de Mello, Universidade Federal de Pernambuco
    Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (Propad/UFPE). Pesquisador do Lócus de Investigação em Economia Criativa. Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq.
  • Suélen Matozo Franco, Universidade Federal de Pernambuco
    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (Propad/UFPE). Professora substituta do Departamento de Ciências Administrativas da mesma instituição.

Published

2014-06-03