Semiotics of brand of Procter & Gamble products in the movie “Minha Mãe é uma peça”

Authors

  • Pablo Moreno Fernandes Viana Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v6i1p71-92

Keywords:

advertisement, semiotics of brand, cinema

Abstract

This paper analyzes the advertisement strategy of branded content (DONATON, 2007) that stand out in "Minha Mãe é uma peça", most watched domestic brazilian film in 2013, using as analytical instrument the Peirce's semiotics. Brazilian cinema passes, since the last 20 years, for a period of growth, arriving in 2000's with a significant presence in the national culture. Year after year, Brazilian films stand out among the most watched in the country. That has contributed to the organization of cinema as industry, as in the case of movies made by Globo Filmes, for example. With a Brazilian film industry in formation, has been increasingly frequent integration of products, brands and advertising in the content of national films. The study analyzes the Branded Content strategy of Procter & Gamble products in the story. It is intended to verify the contribution of this strategy in expressivity of brand (PEREZ, 2004), in the construction of symbolic values to consumers.

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Author Biography

  • Pablo Moreno Fernandes Viana, Universidade de São Paulo
    Doutorando em Ciências da Comunicação pela ECA-USP, Mestre em Comunicação: Interações Midiáticas pela PUC Minas (2009), Especialista em Imagens e Culturas Midiáticas pela UFMG (2006), Graduado em Comunicação Social: Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Newton Paiva (2005). Atualmente é professor assistente IV da PUC Minas, lecionando no Campus Poços de Caldas as disciplinas “Introdução à Publicidade”, “Cinema e Vídeo” e “Direção de Arte”.

Published

2014-06-03

How to Cite

Semiotics of brand of Procter & Gamble products in the movie “Minha Mãe é uma peça”. Signos do Consumo, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 71–92, 2014. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v6i1p71-92. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/101401.. Acesso em: 14 may. 2024.