The Usuário-Mídia theoretical model and consumption practices applied on the reception studies and digital communication

Authors

  • Midierson Maia Universidade de São Paulo
  • Carolina Terra Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v6i2p270-289

Keywords:

social media, reception studies, consumption, subjectivity, language

Abstract

The article seeks, through a theoretical advance applied on the reception studies, to contribute towards understanding the consumption contexts linked to the communication, social practices and the digital communication. To understand the digital media and the uses, we applied the usuário-mídia theorical model, developed by Terra (2011). Terra argues about the usuário-mídia how a meanings producer that does not work without the interaction. The theorical model developed by Terra is consistent with the reception studies. The methodology of this paper sought to prove the criterion of relevance between the proposals. In addition, to prove the usuário-mídia as an active point of the reception, the paper proves that there is a communication's gap between the brands and their audiences that request recognition. The conclusion appoints that the dialogue must to include their real needs, language, the culture and your desires above all.

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Author Biographies

  • Midierson Maia, Universidade de São Paulo
    Professor convidado da Escola de Comunicações e Artes/USP, onde ministra a disciplina Moda e Psicanálise em um curso de especialização intitulado Gestão Estética da Moda. É professor do Centro Internucleos de Ensino e Pesquisa. Possui mestrado em Ciências da Comunicação pela USP. Doutorando em Ciências da Comunicação pela USP, onde desenvolve uma pesquisa que busca entender a formação do desejo na publicidade. É também consultor em Marketing e Comunicação para empresas de médio e grande porte.
  • Carolina Terra, Universidade de São Paulo
    Doutora e mestre em Interfaces Sociais da Comunicação, especialista em Gestão Estratégica da Comunicação Organizacional e Relações Públicas, pela Escola de Comunicações e Artes/USP, e formada em Relações Públicas pela Universidade Estadual Paulista/Bauru. É atualmente docente para as pós-graduações em Comunicação Digital, da Escola de Comunicações e Artes/USP, da Fundação Instituto e Administração e da Fundação Armando Álvares Penteado. Docente de disciplinas relacionadas às mídias sociais e comunicação organizacional em diversos cursos de pós-graduação pelo Brasil.

Published

2014-12-09

How to Cite

The Usuário-Mídia theoretical model and consumption practices applied on the reception studies and digital communication. Signos do Consumo, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 270–289, 2014. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v6i2p270-289. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105707.. Acesso em: 19 may. 2024.