Memory culture and its interfaces with communication and consumption: a study about Granado

Authors

  • Mayara Luma Assmar Correia Maia Lobato Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v8i1p79-94

Keywords:

memory culture, consumption, Granado, symbolism, affectivity

Abstract

In this article, we intend to make an analysis of the presence of memory culture in capitalist societies of the 21st century, through its resonance in the consumption universe of Granado perfumery. Through reflections made by Huyssen, Nora, Nunes, Kopytoff and others, we study the prioritization of retro style in the ambiance of the stores, in labels, packaging and in formulas of products of the Brazilian brand, noting the reinforcement of memory and its symbolic-affective components, aiming the sale of products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mayara Luma Assmar Correia Maia Lobato, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)
    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). Mestre em Comunicação pela Faculdade Cásper Líbero (2012). Jornalista graduada pela Universidade da Amazônia (2009). Professora dos cursos de Comunicação Social do FIAM-FAAM - Centro Universitário (São Paulo), pertencente ao Complexo Educacional FMU-FIAM-FAAM. Autora do livro "Revistas femininas e espetáculo: Imagem, consumo e representação do universo feminino nos discursos de Nova e Vogue" (2014). Experiências profissionais nas áreas de jornalismo impresso (revistas), comunicação corporativa e assessoria de imprensa. Interesse pelas áreas de estudos editoriais e de gênero, teorias da comunicação, história da imprensa, imprensa feminina e estudos sobre espetáculo, pós-modernidade e socialidades contemporâneas.

Published

2016-07-27

How to Cite

Memory culture and its interfaces with communication and consumption: a study about Granado. Signos do Consumo, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 79–94, 2016. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v8i1p79-94. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/115223.. Acesso em: 13 may. 2024.