The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity

Authors

  • Eliã Siméia Martins dos Santos Amorim Universidade de São Paulo
  • Elis Rejane Santana da Silva Universidade de São Paulo
  • Jéssica Rosa Universidade de São Paulo
  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78

Keywords:

Liquid modernity, Hyperconsumerism, Consumption, Muji Art

Abstract

This article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliã Siméia Martins dos Santos Amorim, Universidade de São Paulo

    Doutoranda em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora assistente da Universidade do Estado da Bahia (Uneb).

  • Elis Rejane Santana da Silva, Universidade de São Paulo
    Doutoranda em Ciências da Comunicação pela USP. Professora Assistente da Uneb.
  • Jéssica Rosa, Universidade de São Paulo
    Mestranda em Têxtil e Moda pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH) da USP.
  • Clotilde Perez, Universidade de São Paulo
    Professora Livre Docente de Publicidade e Semiótica da Escola de Comunicações e Artes (ECA) da USP. Líder do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, cultura e consumo (GESC3). Editora da revista Signos do Consumo.

Published

2018-07-12

How to Cite

The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity. Signos do Consumo, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 70–78, 2018. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828.. Acesso em: 12 may. 2024.