Soft power and the symbolic construction of reality

the media influence in society’s behavior − the case of social security reform in Brazil

Authors

  • Aryovaldo de Castro Azevedo Jr Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v11i1p13-25

Keywords:

Propaganda, Integrated communication, Politics, Oligopolies, Power

Abstract

Contemporary society has consolidated capitalism as a hegemonic economic system, mainly by the influence of media and entertainment conglomerates for the symbolic construction of reality, added to the power of corporations that induce the definition of public directives by the national states. This article, through documentary analysis and case study, proposes to weave some relations between the actors that influence the structures of power and to exemplify with case study of the campaign for the reform of the social security system conducted by the Brazilian federal government and thus demonstrate the influence of persuasive language on public communication.

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Author Biography

  • Aryovaldo de Castro Azevedo Jr, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brasil

    Pós-doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Doutor em Multimeios pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e bacharel em Publicidade e Propaganda pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Integra os grupos de pesquisa Estudos em Comunicação, Consumo e Sociedade (ECCOS/UFPR) e Comunicação Eleitoral (CEL/UFPR). Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Publicidade (ABP2), Red Latinoamericana de Investigadores en Publicidad (Relaip) e Associação Internacional de Investigadores em Branding (Observatório de Marcas). Professor Associado do Departamento de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná.

Published

2018-12-20

How to Cite

Soft power and the symbolic construction of reality: the media influence in society’s behavior − the case of social security reform in Brazil. Signos do Consumo, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 13–25, 2018. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v11i1p13-25. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150747.. Acesso em: 18 may. 2024.