Consubstanciality: a conceptual reflection for advertising research

Authors

  • Carolina Minuzzi Murari da Silva Universidade Federal de Santa Maria
  • Juliana Petermann Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i1p59-71

Keywords:

Communication, Advertising, Consubstantiality, Gender issues

Abstract

This article aims to discuss the conceptual possibilities regarding the use of the concept of consubstantiality in advertising research. Thus, we will (a) discuss the importance of the social marks of difference; (b) compare the concepts of consubstantiality and intersectionality; and (c) to point out the most appropriate situations for using the term of consubstantiality. From a conceptual historical rescue based on Kergoat (2010), we understand that when analyzing the practices of workers in advertising, consubstantiality is a fertile alternative, since it starts from the historical materialist understanding and also from the fundamental social relations (of sex, class and “race”), in all complexity and dynamics, being fundamental for researches that address gender issues in advertising.

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Author Biographies

  • Carolina Minuzzi Murari da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

    Mestra em Comunicação pela UFSM, pós-graduada em Marketing pela UFRGS, publicitária, participante do grupo Nós – Pesquisa Criativa (UFSM).

  • Juliana Petermann, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Possui graduação em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela UFSM, mestrado em Linguística Aplicada pela UFSM. Professora do programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFSM. Coordenadora do grupo Nós – Pesquisa Criativa.

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Published

2021-07-06

How to Cite

Consubstanciality: a conceptual reflection for advertising research. Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 59–71, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i1p59-71. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/174696.. Acesso em: 17 jun. 2024.