From secondhand to second chance: luxury and sustainability in thrift shops from Paris and São Paulo

Authors

  • Cecília Elisabeth Barbosa Soares Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i2e181039

Keywords:

Thrift shop, Sustainability, Reuse

Abstract

The fashion industry has been growing increasingly aware of the environmental impacts caused by clothing production and the pressure to reduce waste and review consumers’ preferences and principles has been constant. Second-hand consumption has changed from a marginal practice, linked to the supposed incapacity of the client of “buying new”, and businesses in the sector became strategic. This article explores the different purposes of thrift shops as businesses with three in-depth interviews with businesswomen in the cities of Paris and São Paulo, focusing on their visions on changes, new chances, sustainability, and modern purposes for businesses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cecília Elisabeth Barbosa Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Sociologia pelo Instituto de Estudos Sociais e Políticos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Mestre em Sociologia e Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

ASSUNÇÃO, Luxas. O mercado de segunda mão pode salvar a moda? FFW, [s. l.], 10 set. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3H31uT6. Acesso em: 20 out. 2020.

BARTHES, Roland. Système de la mode. Paris: Points, 2014.

BATISTA, Luciano; GONG, Yu; PEREIRA, Susana; JIA, Fu; BITTAR, Alexandre. Circular supply chains in emerging economies: a comparative study of packaging recovery ecosystems in China and Brazil. International Journal of Production Research, London, v. 57, n. 23, p. 7248-7268, 2019.

BORGES, Silvia; DUBEUX, Veranise. Comercialização e consumo de vestuário de segunda mão na cidade do Rio de Janeiro. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DO CONSUMO, 6., 2012, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: Enec, 2012. p. 1-15.

CIETTA, Enrico. A economia da moda. São Paulo: Estação Letras e Cores, 2017.

DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo: ensaio sobre as noções de poluição e tabu. São Paulo: Perspectiva, 2012.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. A new textiles economy: redesigning fashion’s future. [S. l.]: Ellen MacArthur Foundation, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3JbUk0J. Acesso em: 7 dez. 2020.

FARRA, Emily. 2020 was a big year of old clothes: how vintage, secondhand, and upcycling took off. Vogue, [S. l.], 21 nov. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3eeRLg4. Acesso em: 20 out. 2021.

FERREIRA FREITAS, Ricardo. Centres commerciaux: îles urbaines de la post-modernité. Paris: L’Harmattan, 1996.

FURY, Alexander. Va-va-vintage. The rise and rise of resale. Financial Times, London, 21 out. 2020. Disponível em: https://on.ft.com/3yPkLo0. Acesso em: 20 out. 2021.

GRUMBACH, Didier. Histoire de la mode. Paris: Éditions du Regard, 1993.

GWOZDZ, Wenke; STEENSEN NIELSEN, Kristian; MÜLLER, Tina. An environmental perspective on clothing consumption: consumer segments and their behavioral patterns. Sustainability, Basel, v. 9, n. 7, p. 762, 2017.

HANSEN, Karen Tranberg. Salaula: the world of secondhand clothing and Zambia. Chicago: University of Chicago Press, 2000.

HAZAN, Eric. A invenção de Paris: a cada passo uma descoberta. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

KOPYTOFF, Igor. The cultural biography of things: commoditization as process. In: APPADURAI, Arjun (org.). The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. p. 64-92.

KRÜGER, Paula Lopes. O processo de construção e de movimento dos significados culturais do consumo de roupas de segunda mão em um brechó no Rio de Janeiro: uma etnografia. 2010. Dissertação (Mestrado) – Pontíficia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

KOSZEWSKA, Małgorzata. Circular economy: challenges for the textile and clothing industry. Autex Research Journal, Lódz, v. 18, n. 4, p. 337-347, 2018.

LIPOVETSKY, Gilles. L’empire de l’éphémère : mode et modernité dans les sociétés modernes. Paris: Folio Essais, 2004.

MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Ideias do Canário. In: MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Páginas recolhidas. São Paulo: Globo, 1997. p. 66-74.

NO ENJOEI, volume de vendas cresce 82% em um ano e chega a R$ 205 milhões. Seu Dinheiro, São Paulo, 12 jul. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3JcmYP5. Acesso em: 20 out. 2020.

ROCHE, Daniel. La culture des apparences: une histoire du vêtement (XVIIe-XVIIIe siècle). Paris: Fayard, 1989.

SILVA, Gabriela Jobim da. Design 3D em Tecelagem Jacquard com ferramenta para a concepção de novos produtos – aplicação em acessórios de moda. 2005. Dissertação (Mestrado em Design e Marketing) – Universidade do Minho, Braga, 2005.

SOARES, Cecília Elisabeth Barbosa. Sedas tropicais: comércio de luxo e desenvolvimento urbano no Rio de Janeiro. 2017. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

THREDUP. 2021 Resale Report. Oakland: ThredUp, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3efsUJ9. Acesso em: 20 out. 2021.

VEIGA, José Eli da. Indicadores de sustentabilidade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 68, p. 39-52, 2010.

Published

2021-12-12

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

From secondhand to second chance: luxury and sustainability in thrift shops from Paris and São Paulo. Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 2, p. e181039, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i2e181039. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/181039.. Acesso em: 17 jun. 2024.