#GIRLPOWERRUN: the aesthetic, ethic, and logic dimensions in the communicational mediations of street consumption

Authors

  • Lívia Silva de Souza Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v14i1e198376

Keywords:

Communication, Consumption, Mediations, Mediatization, City

Abstract

The street consumption manifests one form of the living consumption, in an opposing pole to the house as a place of intimacy. This article analyzes the mediatized rituals of street race consumption seeking the aesthetic, ethic, and logic dimensions in the communicational mediations of consumption. Such approach is based on Perez and Trindade, who propose to bring the mediations of Martín-Barbero and the normative sciences of Peirce closer as a path to build objects of study in the field of communications and consumption. This path allowed the reading of manifest medialized consumption logics in posts of participants of the race in the social network Instagram, pointing to more similarities than discrepancies between the consumption strategies and tactics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lívia Silva de Souza, Universidade Federal do Espírito Santo

    Docente no Centro de Artes – Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), é doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo e graduada em Publicidade e Propaganda pela mesma instituição. Atua nos campos da cultura material, consumo e publicidade. É pesquisadora vinculada ao GESC3 – Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo, vinculado à USP e ao CNPq, e membro do conselho técnico-científico da ABP2 – Associação Brasileira de Pesquisadores em Publicidade.

References

MULHERES que fizeram história. Vitória: Girl Power, [2022]. Disponível em: https://bit.ly/3yzW9kN. Acesso em: 26 maio 2022.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores y ciudadanos: conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo, 1995.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 22. Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHAGAS, Katilaine. Vale vai ter que tirar minério das areias de Camburi em Vitória. G1: Espírito Santo, Rio de Janeiro, 17 mar. 2017. Disponível em: http://glo.bo/3bC3Vl7. Acesso em: 27 maio 2022.

GROHMANN, Rafael. O que é circulação na comunicação? Dimensões epistemológicas. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 27, p. 1-13, 2020. DOI: 10.15448/1980-3729.2020.1.35881.

HJARVARD, Stig. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2014

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26. Ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MATTA, Roberto da. A casa & a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2011. E-book.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1995.

PEREZ, Maria Clotilde. Ecossistema publicitário: o crescimento sígnico. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais […] São Paulo: Intercom, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3ujjzs5. Acesso em: 25 de maio 2022.

PEREZ, Maria Clotilde; TRINDADE, Eneus. Três dimensões para compreender as mediações comunicacionais do consumo na contemporaneidade. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 3, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3Ia1bI4. Acesso em: 25 maio 2022.

PNUD – Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. IDHM Municípios 2010. New York: PNUD, [2010]. Disponível em: https://bit.ly/3Aknbhs. Acesso em: 26 maio 2022.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Maria Clotilde. Os rituais de consumo como dispositivos midiáticos para a construção de vínculos entre marcas e consumidores. ALCEU, Rio de Janeiro, v. 15, n. 29, p. 157-171, 2014. Disponível em: https://bit.ly/2Z9cBDV. Acesso em: 25 maio 2022.

VALE promete reduzir 50% do pó preto até 2023. Tribuna Online, Vitória, 7 dez. 2019ª. Disponível em: https://bit.ly/3yzTcAJ. Acesso em: 27 maio 2022.

Published

2022-11-03

How to Cite

#GIRLPOWERRUN: the aesthetic, ethic, and logic dimensions in the communicational mediations of street consumption. Signos do Consumo, [S. l.], v. 14, n. 1, p. e198376, 2022. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v14i1e198376. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/198376.. Acesso em: 18 jun. 2024.