From Paraisópolis to the world: Miss Universe’s dress and community power highlighting clothing as a socio-cultural manifestation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i1e213076Keywords:
Fashion, Miss Universe, Costurando Sonhos, ParaisópolisAbstract
This paper discusses the dress worn by Brazilian Julia Gama, runner-up of the 69th Miss Universe pageant, created by designer Michelly X, a transgender woman, in the context of the Costurando Sonhos initiative, which offers professional training to women victims of domestic violence, in Paraisópolis, São Paulo. The ephemeral nature of fashion culminates in a system of transitory meanings, in which the individual communicates with society and expresses their identity through clothes and products. We can apply McCraken’s trickle-up as an imperative for learning the socio-cultural context in which imitation and differentiation occur, since clothing has a strong communicational function.
Downloads
References
ALENCAR, Vagner de; BELAZI, Bruna. Cidade do Paraíso: há vida na maior favela de São Paulo. São Paulo: Primavera, 2013.
CHESTHER, Rick. A favela venceu: de um povo heroico o brado retumbante. São Paulo: Buzz, 2020.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução de Vera da Costa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2019.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. Tradução de Cristina Coimbra. São Paulo: Editora Senac, 2006.
FOGG, Marnie. Tudo sobre moda. Tradução de Débora Chaves, Fernanda Abreu, Ivo Korytowski. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.
GODART, Frédéric. Sociologia da moda. Tradução de Lea P. Zyllberlicht. São Paulo: Editora Senac, 2010.
HAN, Byung-Chul. A salvação do belo. Tradução de Gabriel Salvi Philipson. Petrópolis: Vozes, 2019.
HAZZY, Evandro. Universo miss: história, técnica & beleza. Porto Alegre: Rígel, 2014.
MCCANN, Hannah. O livro do feminismo. Tradução de Ana Rodrigues. 1. ed. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019.
MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Tradução de Fernanda Eugenio. Rio de Janeiro: MAUAD, 2003.
MEDIEN, Hiller. São Paulo – Paraisópolis. Ordem e Progresso? Urban Re-act Lab, 2010.
MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
O’CONNELL, Mark; AIREY, Raje. Almanaque ilustrado dos símbolos. Tradução de Débora Ginza. São Paulo: Escala, 2011.
PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? São Paulo: Estações das Letras, 2020.
RIELLO, Giorgio. História da moda. Da Idade Média aos nossos dias. Tradução de Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Texto & Grafia, 2012.
SANTAELLA, Lucia. A moda é sintoma da cultura? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2023.
SARMENTO, José Marques. Paraisópolis: caminhos de vida e morte. São Paulo: Zouk, 2003.
SIMMEL, Georg. Filosofia da moda e outros escritos. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.
SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Tradução de Waldéa Barcellos. 16. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carolina Boari Caraciola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-SA License.