It can change, but never loose the essence: little red hiding hood as a publicitary text

Authors

  • João Batista Freitas Cardoso Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Danuza Pessoa Polistchuk Universidade Municipal de São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v5i2p153-169

Keywords:

advertisement, fairy tale, image, cultural text

Abstract

This study aims to present how the fairy tales as cultural codes can be recognized, even with the changes undergone over time, by analyzing six advertisements that have the tale Little Red Riding Hood as a creative concept. From the concepts of cultural text of Russian semiotics and the theories of image of Gombrich was possible to recognize as codes the red hood and the bad wolf and to point the transformations in the narrative that were suited to the objectives of advertisers.

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Author Biographies

  • João Batista Freitas Cardoso, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Doutor e mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, com Pós-Doutorado em Comunicação pela ECA-USP. Professor no Programa de Mestrado em Comunicação da USCS. Professor nas universidades Mackenzie e Santa Cecília. Lider do Grupo de Pesquisa “O signo visual nas mídias” (CNPq).
  • Danuza Pessoa Polistchuk, Universidade Municipal de São Caetano do Sul
    Mestranda em comunicação, com bolsa Capes, pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), especialista em marketing pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) e publicitária graduada pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).

Published

2013-12-19

How to Cite

It can change, but never loose the essence: little red hiding hood as a publicitary text. Signos do Consumo, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 153–169, 2013. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v5i2p153-169. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76352.. Acesso em: 18 may. 2024.