Enough is enough

from the ethos of the producers to the projection of the editorial consumer subjects in two distinct moments of Brazilian politics (1964 and 2016)

Authors

  • Tânia Hoff Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, Brasil
  • Guy Pinto de Almeida Junior Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v11i1p60-72

Keywords:

communication and consumption, journalistic discourse, discourse analysis, coup of 1964, Dilma Rousseff ‘s Impeachment

Abstract

This article aims to understand the effects of meanings on the discursive ethos and the consequent projection of the consumer subject in two Brazilian newspaper editorials at decisive moments of the country›s political history, namely: “Basta!” (CORREIO DA MANHÃ, 1964) and “Chegou a hora de dizer: basta!” (O ESTADO DE S. PAULO, 2016). From the categories of analysis “government”, “president”, “democracy” and “people”, the similarities, continuities and dissociation between the two discourses were analyzed, having the French Discourse Analysis as a theoretical-methodological path.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tânia Hoff, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, Brasil

    Pós-doutora pelo Programa de Estudos Pós Graduados em Comunicação e Semiótica da PUC-SP.
    Doutora em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de
    São Paulo (FFLCH-USP), e mestre em Artes pela Escola de Comunicação e Artes (ECA-USP). É
    professora-pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo,
    da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM-ESPM).

  • Guy Pinto de Almeida Junior, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, Brasil

    Doutorando em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM, programa pelo qual obteve o título
    de mestre em 2014. Possui graduação em Jornalismo pela Faculdade Cásper Líbero (e MBA em
    Gestão de Marketing Esportivo pela Trevisan Escola de Negócios. Atualmente é professor dos cursos
    de Comunicação da Faculdade Mundial (Paulista de Comunicação).

Published

2018-12-20

How to Cite

Enough is enough: from the ethos of the producers to the projection of the editorial consumer subjects in two distinct moments of Brazilian politics (1964 and 2016). Signos do Consumo, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 60–72, 2018. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v11i1p60-72. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150730.. Acesso em: 18 may. 2024.