Teatro romântico e escravidão

Authors

  • João Roberto Faria Universidade de São Paulo

Keywords:

romantic theatre, realistic theatre, history of the Brazilian theatre

Abstract

How did the Brazilian theatre of a romantic epoch represent the Negro and the slavery on the stage and dramatic texts? The article tries to give an answer to that question, by going through the main works and authors that focused on the question, beginning with a suggestion found in a text by Brito Broca, to whom the Brazilian literature created a romantic and realistic abolitionism.

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Author Biography

  • João Roberto Faria, Universidade de São Paulo
    João Roberto Faria é professor de Literatura Brasileira na Universidade de São Paulo. É pesquisador do CNPq e coordenador da coleção “Dramaturgos do Brasil”, da editora Martins Fontes, para a qual preparou os volumes Teatro de Álvares de Azevedo (2002), Teatro de Aluísio Azevedo e Emílio Rouède(2002), Teatro de Machado de Assis (2003), José de Alencar: Dramas (2005) e Antologia do Teatro Realista (2006). É autor dos seguintes livros: José de Alencar e o teatro (São Paulo, Perspectiva/Edusp,1987); O teatro realista no Brasil: 1855-65 (São Paulo, Perspectiva/Edusp, 1993); O teatro na estante (São Paulo, Ateliê Editorial, 1998) e Ideias teatrais: o século xix no Brasil (São Paulo: Perspectiva/Fapesp,2001). Como organizador, publicou: Décio de Almeida Prado: um homem de teatro (São Paulo, Edusp/Fapesp, 1997, em colaboração com Flávio Aguiar e Vilma Arêas); Dicionário do teatro brasileiro:temas, formas e conceitos (São Paulo: Perspectiva/sesc, 2006, em colaboração com J. Guinsburg e Mariângela Alves de Lima); Do teatro: textos críticos e escritos diversos, de Machado de Assis (São Paulo, Perspectiva, 2008); O espelho, de Machado de Assis (Campinas, Editora da Unicamp, 2009).

Published

2013-12-23

How to Cite