O Moderno antes do Modernismo: paradoxos da pintura brasileira no nascimento da República

Authors

  • Ana Paula Cavalcanti Simioni Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
  • Lúcia K. Stumpf

Keywords:

History painting, Academicism, First Republic, Belmiro de Almeida, Antônio Parreiras

Abstract

The present article discusses the specificity of the Brazilian painting produced during the First Republic (1889-1930), which cannot be understood as a harmonic continuity in relation to the tradition inherited by the Empire, nor be labeled as “pre-modern”. Through the interpretation of two paintings, Os descobridores, by Belmiro de Almeida, and Fundação da cidade de São Paulo,by Antônio Parreiras, we set out to examine the specific political and cultural meanings that these works generate, which emanate from a certain moment and condition of their production, as well as from their critical relationship towards the academic tradition of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Paula Cavalcanti Simioni, Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
    é docente no Instituto de Estudos Brasileiros da USP. Autora do livro Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras (Edusp, 2008).
  • Lúcia K. Stumpf
    Lúcia K. Stumpf é mestre em Culturas e Identidades Brasileiras, pelo Instituto de Estudos Brasileiros da USP e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da USP.

Published

2014-06-23

How to Cite

Simioni, A. P. C., & Stumpf, L. K. (2014). O Moderno antes do Modernismo: paradoxos da pintura brasileira no nascimento da República. Teresa, 14, 111-129. https://www.periodicos.usp.br/teresa/article/view/99459