From Francisca to Chiquinha: The unsuspected pioneering of Chiquinha Gonzaga

Authors

  • Rafael do Nascimento Cesar Universidade Estadual de Campinas. Departamento de Antropologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.114894

Keywords:

Chiquinha Gonzaga, Biography, Cultural production, Gender

Abstract

This article takes the trajectory of Brazilian composer Chiquinha Gonzaga (1847-1935) with the purpose of analyzing the social construction of her repute having in mind the gender inflexions present in 20th century Brazilian field of cultural production. The attempt of circumscribing her social network – focusing on the constitution of her archive and on her first biography by the folklorist Mariza Lira (1899-1971) – is supported by a socio-anthropological perspective that sees in the compositor’s life history the result of a collective project in which multiple interests are negotiated and materialized in a specific narrative. In this sense, either the name Chiquinha Gonzaga or the adjective “pioneer” can be thought through this complex dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael do Nascimento Cesar, Universidade Estadual de Campinas. Departamento de Antropologia

    Doutorando em antropologia social na UNICAMP. 

References

“A Morte do Dr. Gonzaga Filho”. Diário Carioca, 10.9.1931. Acervo Chiquinha Gonzaga/Instituto Moreira Salles. Arquivo pessoal de Edinha Diniz.

Andrade, Mário de. (1963), “Chiquinha Gonzaga” [1940]. In: ______. Música, doce música. São Paulo, Livraria Martins Fontes, pp. 329-333.

Boletim Mensal da Sociedade Brasileira de Autores Teatrais. (1925). [Arquivo pessoal de Edinha Diniz].

Boscoli, Geysa. (s. d.), A pioneira Chiquinha Gonzaga. Natal, Departamento Estadual de Imprensa do Rio Grande do Norte.

Bourdieu, Pierre. (2008), A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Porto Alegre, Zouk.

______. (2010), “A ilusão biográfica”. In: Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, Papirus, pp. 74-82.

Carvalho, Bruno. (2013), Porous city: a cultural history of Rio de Janeiro. Liverpool, Liverpool University Press.

Cesar, Rafael do Nascimento. (2012), “Compondo Chiquinha: para uma análise antibiográfica”. Primeiros Estudos (3): 44-63.

______. (2013), “Alas a luas brancas: gênero, performance e música em Chiquinha Gonzaga”. Primeiros Estudos (4): 24-33.

______. (2015b), “O amante adotado: Chiquinha e Joãozinho, composição além da música”.

Cadernos Pagu, (45): 341-365. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332015000200341&lng=en&nrm=iso, consultado em 7/5/2017.

Charle, Christophe. (2012), A gênese da sociedade do espetáculo: teatro em Paris, Berlim, Londres e Viena. São Paulo, Companhia das Letras.

“Cincoenta anos de gloria”. (1935), Informação [cg_56_60_001-002, Acervo Chiquinha Gonzaga/Instituto Moreira Salles].

“Clangores”. (1940), Revista Pranóve, p. 17 [cg_67_59_001, Acervo Chiquinha Gonzaga/Instituto Moreira Salles].

Diniz, Edinha. ([1984] 2009), Chiquinha Gonzaga: uma história de vida. Rio de Janeiro, Zahar/ims.

Dirks, Nicholas. (2015), Autobiography of an archive: a scholar’s passage to India. Nova York, Columbia University Press.

Dosse, François. (2009), O desafio biográfico: escrever uma vida. São Paulo, Edusp.

Elias, Norbert. (1994a), A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro, Zahar.

______. (1994b), Mozart. Sociologia de um gênio. Rio de Janeiro, Zahar.

Felga, Tatiana Emanuele Brito. (2009), Manuais de redação de Leonor Posada: as concepções de língua e as propostas de ensino para a produção textual. São Paulo, dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Guérios, Paulo Renato. (2009), Heitor Villa-Lobos: o caminho sinuoso da predestinação. 2 ed. Curitiba, Parabolé.

Guimarães, Francisco (Vagalume). (1933), Na roda do samba. Rio de Janeiro, Tipografia São Bento.

Hertzman, Marc. (2013), Making samba: a new history of race and music in Brazil. Durham/Londres, Duke University Press.

Holanda, Sérgio Buarque de. (1997), História geral da civilização brasileira. Vol. ii: O Brasil Monárquico. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil.

Lazaroni, Dalva. (1999), Chiquinha Gonzaga: sofri e chorei. Tive muito amor. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.

Lira, Mariza. ([1939] 1978), Chiquinha Gonzaga: grande compositora popular brasileira. Rio de Janeiro, Funarte.

Mauss, Marcel. (2003), “Uma categoria do espírito humano: a noção de pessoa, a de ‘eu’”. In: ______. Sociologia e antropologia. São Paulo, Cosac Naify.

Moraes, José Geraldo Vinci de. (2006), “O Brasil sonoro de Mariza Lira”. Temas e Matizes, 10: 29-36.

______. (2012), “Entre a memória e a história da música popular”. In: Moraes, José Geraldo Vinci de & Saliba, Elias Thomé (orgs.). História e música no Brasil. São Paulo, Alameda.

Miceli, Sergio. (2010), “O enigma portenho”. In: Sarlo, Beatriz. Modernidade periférica: Buenos Aires 1920 e 1930. São Paulo, Cosac Naify.

Millan, Cleusa de Souza. (2000), A memória social de Chiquinha Gonzaga. Rio de Janeiro, Autora.

Mugnaini, Ayrton. (2005), A jovem Chiquinha Gonzaga. São Paulo, Nova Alexandria.

Needell, Jeffrey. (1993), Belle époque tropical. São Paulo, Companhia das Letras.

O Malho. (1925), Rio de Janeiro, n. 1173, 7 mar.

Pontes, Heloisa. (1998), Destinos mistos: os críticos do Grupo Clima em São Paulo (1940-1968). São Paulo, Companhia das Letras.

______. (2004), “A burla do gênero: Cacilda Becker, a Mary Stuart de Pirassununga”. Tempo Social, São Paulo, 16 (1): 231-262. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702004000100012&lng=en&nrm=iso>, consultado em 7/5/2017.

______. (2010), Intérpretes da metrópole: história social e relações de gênero no teatro e no campo intelectual (1940-1968). São Paulo, Edusp.

Relatório da Sociedade Brasileira de Autores Theatraes, referente ao anno de 1920 [cg_51_06_045. “Acervo Chiquinha Gonzaga”/Instituto Moreira Salles].

Sarlo, Beatriz. (2010), Modernidade periférica: Buenos Aires 1920 e 1930. São Paulo, Cosac Naify.

Scott, Joan. (1998), “A invisibilidade da experiência”. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, 16: 297-325.

Simioni, Ana Paula. (2008), Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo, Edusp.

Sobral, Luís Felipe. (2015), Bogart duplo de Bogart: pistas da persona cinematográfica de Humphrey Bogart. São Paulo, Terceiro Nome.

Published

2018-04-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cesar, R. do N. (2018). From Francisca to Chiquinha: The unsuspected pioneering of Chiquinha Gonzaga. Tempo Social, 30(1), 305-324. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.114894