Working class heritage between school and factory

Authors

  • Kimi Tomizaki Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702006000100009

Keywords:

Steelworkers, Schooling, Generations, Work, Transmission

Abstract

This article discusses the effects of extending the duration of school education among the working class, focusing on the specific case of two generations of steelworkers from the ABC region of São Paulo: those who were students at the end of 1970s and those at school at the end of the 1990s. Field research was conducted in the Mercedes-Benz factory, using direct observation, archival research and 52 biographical interviews. The prolongation of school education among working class youngsters is experienced ambivalently by parents and children alike. The hopes for career advancement nurtured by these youngsters have failed to materialize, despite the increase in schooling. Furthermore, the difference between the school experiences of parents and children seems to have led to a series of conflicts between the two generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMO, L. W. (1999), O resgate da dignidade: greve metalúrgica e subjetividade operária. Campinas/São Paulo, Editora da Unicamp/Imprensa Oficial.

ABRAMO, Laís & LEITE, Márcia de P. (2002), “Novas institucionalidades e novas formas de regulação do mundo do trabalho”. Proposições, 13 (1/37), mar./abr.

AGIER, Michel. (2001), “Distúrbios identitários em tempos de globalização”. Mana, 27 (2), set., Rio de Janeiro.

ARBIX, Glauco. (1996), Uma aposta no futuro: os primeiros anos da Câmara Setorial da Indústria Automobilística. São Paulo, Scritta.

BEAUD, S. (2003), 80% au bac... et aprés? Les enfants de la démocratisation scolaire. Paris, La Découverte.

BEAUD, S. & PIALOUX, M. (1999), Retour sur la condition ouvrière: enquête aux usines Peugeot de Sochaux-Montbéliard. Paris, Fayard.

BEAUD, S. & PIALOUX, M. (2003), Violences urbaines, violence sociale: genèse des nouvelles classes dangereuses. Paris, Fayard.

BOLTANSKI, Luc. (1982), Le cadres: la formation d’un groupe social. Paris, Éditions de Minuit.

BOURDIEU, Pierre. (1984), La “jeunesse” n’est qu’un mot: questions de sociologie. Paris, Édition de Minuit.

BOURDIEU, Pierre. (1993), “Les contradictions de l’héritage”. La misère du monde. Paris, Seuil.

BRESCIANI, Luís Paulo. (2001), O contrato da mudança: a inovação e os papéis dos trabalhadores na indústria brasileira de caminhões. São Paulo. Tese de doutorado. Instituto de Geociências da Universidade de Campinas.

BRESCIANI, Luís Paulo & QUADROS, Ruy. (2002), “A inovação e os papéis dos trabalhadores: o caso da Mercedes-Benz”. In: NABUCO, Maria Regina, NEVES, Magda de A. & CARVALHO NETO, Marcelo M. (orgs.). Indústria automotiva: a nova geografia do setor produtivo. Rio de Janeiro, DP&A.

CERQUEIRA, Ana Cristina. (2003), O novo perfil dos ocupados na indústria automotiva paulista na década de 90. São Paulo. Dissertação de mestrado. Instituto de Economia da Universidade de Campinas.

DANTAS Jr., Altino. (1981), Lula sem censura: “e aí a peãozada partiu pro pau”. Petrópolis, Vozes.

LEITE LOPES, José Sérgio. (1976), O vapor do diabo. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

MANNHEIM, Karl. (1990), Le problème des générations. 1ª edição 1920. Paris, Éditions Nathan.

MARONI, Amnéris. (1982), A estratégia da recusa: análise das greves de maio/78. São Paulo, Brasiliense.

NEGRO, Marcelo Luigi. (1997), “Servos do tempo”. In: ARBIX, Glauco & ZIBOVICIUS, Mauro (orgs.). De JK a FHC. A reinvenção dos carros. São Paulo, Scritta.

NEGRO, Marcelo Luigi. (2004), “Zé Brasil foi ser peão: sobre a dignidade do trabalhador não qualificado na fábrica automobilística”. In: BATALHA, Cláudio H. M., SILVA, Fernando T. & FORTES, Alexandre (orgs.). Culturas de classe. Campinas, Editora da Unicamp.

ORTEGA y GASSET, J. (1981), El tema de nuestro tiempo. 1ª edição 1923. Madrid, Revista de Occidente.

PARANHOS, Kátia Rodrigues. (1999), Era uma vez em São Bernardo: o discurso sindical dos metalúrgicos (1971-1982). Campinas, Editora da Unicamp/Centro de Memória da Unicamp.

PAULINO, Ana Yara & MARCOLINO, Adriana M. (1999), “A busca de novos espaços de negociações sindicais frente à reestruturação produtiva: o caso da Mercedes-Benz do Brasil/SBC, SP”. XXIII Encontro Anual da Anpocs. GT “Sindicalismo e Política”.

POULLAOUEC, Tristan. (2003), “Les familles ouvrières face aux destins sociaux de leurs enfants à travers les générations”. Les approches générationnelles: enjeux, avancées, débats. Journées d’études de 13 et 14 novembre. (Organisées par le Laboratoire Printemps. CNRS et Université de Versailles Saint-Quentim-en-Yvelines.).

RIBEIRO, C. A. & SCALON, M. C. (2001), “Mobilidade de classe no Brasil em perspectiva comparada”. Dados, 44 (1), Rio de Janeiro RODRIGUES, Iram. (2001), “Um laboratório das relações de trabalho: o ABC Paulista nos anos 90”. XXV Encontro Anual da ANPOCS. Seminário Temático: “Trabalhadores, Sindicato e a Nova Questão Social”, Caxambu.

TARTUCE, Gisela L. B. P. (2004), “Algumas reflexões sobre a qualificação do trabalho a partir da sociologia francesa do pós-guerra”. Dossiê “Globalização e educação: precarização do trabalho docente”. Educação e Sociedade, 25 (87), ago.

TERRAIL, J.-P. (1990), Destins ouvriers: la fin d’une classe? Paris, PUF.

TOMIZAKI, Kimi. (2005), Ser metalúrgico no ABC: rupturas e continuidades nas relações intergeracionais da classe trabalhadora. São Paulo. Tese de doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de Campinas.

Published

2006-06-01

Issue

Section

Diálogos com Pialoux e Beaud

How to Cite

Tomizaki, K. (2006). Working class heritage between school and factory . Tempo Social, 18(1), 153-171. https://doi.org/10.1590/S0103-20702006000100009