The aesthetics of conversion: the Engenho de Dentro studio and concrete art in Rio de Janeiro (1946-1951)

Authors

  • Glaucia Villas Bôas Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702008000200010

Keywords:

Concrete Art, Virgin Art, Engenho de Dentro Studio, Abraham Palatnik, Almir Mavignier, Ivan Serpa, Mario Pedrosa

Abstract

In this article I argue that the modernist aesthetic program in post-war Rio de Janeiro, geared towards national construction, competed with a new aesthetic project founded on the universalism of concrete forms. Rather than reflecting the influence of foreign or national avant-garde movements, this change arose from the impact a series of social relations and practices that imposed the recognition of new artistic values. To examine this phenomenon, I reconstruct the history of the Engenho de Dentro Studio, the locus of a sui generis sociability that united young artists, an art critic and artists interned in the Pedro II National Psychiatric Centre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Aracy (org.). (1977), Projeto construtivo brasileiro na arte (1950-1962). Rio de Janeiro/São Paulo, Museu de Arte Moderna/Pinacoteca do Estado.

AMARAL, Aracy. (2000), Mavignier 75. Museu de Arte Moderna de São Paulo. Hartung, Hamburgo. Catálogo da exposição.

ARANTES, Otília Beatriz Fiori. (2004), Mário Pedrosa: itinerário crítico. São Paulo, Cosac Naify.

ART BRUT BRÉSILIEN – Images de l’Inconscient. (2005), Halle Saint Pierre, Ano do Brasil na França. Catálogo da exposição.

BARCINSKI, Fabiana, SIQUEIRA, Vera Beatriz & FERREIRA, Hélio Márcio Dias (orgs.). (2003), Ivan Serpa. Rio de Janeiro, S. Roesler/Instituto Cultural Axis.

BOWLER, Anne E. (1997). “Asylum art: the social construction of an aesthetic category”.

ZOLBERG, Vera L. & CHERBO, Joni Maya (eds.), Outsider art: contesting boundaries in contemporary culture. Cambridge, Cambridge University Press.

BRITO, Ronaldo. (1999), Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. São Paulo, Cosac Naify. CAMPOFIORITO, Quirino. (1947), Diário da Noite, s/d.

BRITO, Ronaldo. (1949), O Jornal, 17 de dez.

COCCCHIARALE, Fernando & GEIGER, Anna Bela (orgs.). (1987), Abstracionismo geométrico e informal: a vanguarda brasileira nos anos cinqüenta. Rio de Janeiro, Funarte.

COSTA, Lucio. (1984a), “Prefácio”. In: VIEIRA, Lucia Gouvêa, Salão de 1931. Marco da revelação da arte moderna em nível nacional. Rio de Janeiro, Funarte.

COSTA, Lucio. (1984b), “Entrevista”. In: VIEIRA, Lucia Gouvêa, Salão de 1931. Marco da revelação da arte moderna em nível nacional. Rio de Janeiro, Funarte, p. 65.

DABUL, Ligia. (2001), Um percurso da pintura: a produção de identidades de artista. Niterói, Eduff.

DANCHIN, Laurent. (1988), Jean Dubuffet: peintre philosophe. Lyon, La Manufacture.

GULLAR, Ferreira. (1996), Nise da Silveira: uma psiquiatra rebelde. Rio de Janeiro, Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro/Relume Dumará.

HERKENHOFF, Paulo. (2002), A arte brasileira na coleção Fadel: da inquietação do moderno à autonomia da linguagem. Rio de Janeiro, Andréa Jakobsson Estúdio. Catálogo da exposição.

HOFFMANN, Tobias, MAVIGNIER, Almir & SCHMIDT, Frank. (2003), Mavignier Hfg/Ulm 1953-1958. Heidelberg, Edition Braus. Catálogo da exposição.

IMAGES OF THE UNCONSCIOUS from Brazil, Confluência de Culturas. (1996), São Paulo, Câmara Brasileira do Livro, 46ª Feira do Livro de Frankfurt. Catálogo da exposição.

MARPSAT, Maryse. (s/d), “La légitimation de l’Art Brut. De la conservation à la consécration”. In: Droits d’entrée: à la recherche de la “qualité” architecturale (no prelo).

MELLO, Luis Carlos Gonçalves. (2000), “Flores do Abismo”. In: Imagens do inconsciente, Mostra do Redescobrimento. Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais/Fundação Bienal de São Paulo/Takano Editora. Catálogo da exposição.

MELLO, Luis Carlos Gonçalves. (2005), Imagens do inconsciente. Centenário de Nise da Silveira. Catálogo da exposição.

MICELI, Sergio. (1996), Imagens negociadas: retratos da elite brasileira (1920-40). São Paulo, Companhia das Letras.

MICELI, Sergio. (2003), Nacional estrangeiro: história social e cultural do modernismo artístico em São Paulo. São Paulo, Companhia das Letras.

MILLIET, Sergio. (1949), “Arte e loucura”, O Estado de S. Paulo, 15 de out.

NAVARRA, Ruben. (1947), “Pintura e loucura”, Diário de Notícias, 2 de mar.

OSÓRIO, Luiz Camillo (org.). (2004), Abraham Palatnik. São Paulo, Cosac Naify.

PAPE, Lygia. (1980), Catiti catiti, na terra dos Brasis. Dissertação de mestrado. Rio de Janeiro. Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Departamento de Filosofia, UFRJ.

PEDROSA, Mario. (1947), Correio da Manhã, 7 de fev.

PEDROSA, Mario. (1950), “Pintores de arte virgem”, Correio da Manhã, 19 de mar.

PEDROSA, Mario. (1979), Arte, forma e personalidade. São Paulo, Kairós.

PEDROSA, Mario. (1996), Forma e percepção estética: textos escolhidos II. Organização de Otília Arantes. São Paulo, Edusp.

SILVEIRA, Nise da. (1981), Imagens do inconsciente. Rio de Janeiro, Alhambra.

ZOLBERG, Vera L. & CHERBO, Joni Maya. (1997), Outsider art: contesting boundaries in contemporary culture. Cambridge, Cambridge University Press.

Published

2008-11-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bôas, G. V. . (2008). The aesthetics of conversion: the Engenho de Dentro studio and concrete art in Rio de Janeiro (1946-1951) . Tempo Social, 20(2), 197-219. https://doi.org/10.1590/S0103-20702008000200010