‘Você quase ganhou um orquídea viva!’: queer deception and homosocial desire in Ruy Guerra's Os Cafajestes (1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.v0i33.140583

Keywords:

cinema, queer theory, Ruy Guerra, Eve Sedgwick

Abstract

This article will examine queer themes in one of the earliest examples of Cinema Novo, Ruy Guerra’s Os cafajestes. Through a close reading of the film, this article traces queer themes in both the plot and in the film’s broader political message. As such, this article explores one way in Western queer theory might be used to understand Brazilian political cinema of the 1960s. It finds, in part, that when a queer critique complements a Marxist perspective, Os cafajestes can be shown to present viewers with a potent and multifaceted diagnosis of oppression.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • James Neil Hodgson, Universidade de Manchester

    James Hodgson completou seu tese do doutorado na Universidade de Manchester. A pesquisa dele focaliza em cultura visual americana latina e em particular na representação de sexualidade. Ele apresentou amplamente no tópico de homossexualidade em cinema brasileiro. Trabalha atualmente em um artigo que explora pânicos morais e arte.

Published

2018-09-11

Issue

Section

Dossiê 33: Queerizar o cânone luso-afro-brasileiro

How to Cite

HODGSON, James Neil. ‘Você quase ganhou um orquídea viva!’: queer deception and homosocial desire in Ruy Guerra’s Os Cafajestes (1962). Via Atlântica, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 207–224, 2018. DOI: 10.11606/va.v0i33.140583. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/viaatlantica/article/view/140583.. Acesso em: 19 may. 2024.