THE ART OF READING, TELLING AND RETELLING IN CHILDREN’S LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.v0i36.145755Keywords:
children's literatures, storytelling, children, memoryAbstract
This work has by aim to discuss the relationship between reading, telling and retelling as part of the act of telling a story appropriate to the children, as well as to show their differences. In this sense, it was used as method of inquiry exploratory research in order to better understand in which way these three modalities are put together in the children’s storytelling milieu and as procedure it was chosen bibliographical research to establish theoretical basis in order to draw the singular characteristics of each one, so there were selected writers as Cademartori (1980), Zanotto (2003), Ramos (2011) and Sisto (2007), mainly and others that could help in the development of this paper like Garcia (2009), Santos (2014) and Bettelheim (2015). The results showed that indeed the three modalities keep an intrinsic relationship between themselves and that each one has its importance for the personal, social and cognitive development of the children, contributing significantly to the construction of their world as readers. Finally, it was clear that the reading is the first one of the stages in the art of telling, considering that it is through it one can get a first glance about the plot of the story someone had read, and the retelling, therefore, is the last, but not less important, stage of this process because it is in reason of it that the children recall and build a point of view about what they had listened.
Downloads
References
ANDRADE, Lucimary Bernabé Pedrosa de. Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: <https://static.scielo.org/scielobooks/h8pyf/pdf/andrade-9788579830853.pdf>. Acessado em: 18 mar. 2018.
BARBOSA, Joaquim Onésimo Ferreira. Narrativas orais: performance e memória. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus: UFAM, 2011.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 30ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan/fev/mar/abr. 2002.
BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1998.
CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 1980.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COELHO, Silmara; CASTRO, Magali. O processo de letramento na educação infantil. Pedagogia em ação, v.2, n.2, p. 1-117, nov. 2010. p. 79-85.
DOMINGOS, Ana Lúcia Silvério de Oliveira; SILVA, Fernanda Duarte Araújo. Concepções de criança e infância a partir da legislação brasileira. P@rtes (São Paulo), v. 01, p. 01-18, 2016. Disponível em: <http://www.partes.com.br/2016/04/29/concepcoes-de-crianca-e-infancia-a-partir-da-legislacao-brasileira/>. Acessado em: 14 fev. 2018.
ECO, Umberto. Quase a mesma coisa: experiências de tradução. São Paulo: Record, 2007.
FERRARI, Marco. Édouard Claparède: um pioneiro da psicologia infantil [online]. 01 de outubro de 2008. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/1827/edouard-claparde-um-pioneiro-da-psicologia-infantil>. Acesso em: 07 ago. 2018.
GARCIA, Sílvia Craveiro Gusmão. Leitura e contação de histórias: um exercício imaginário. In: 17º COLE - Congresso de leitura do Brasil, 2009, Campinas - SP. Anais do. Congresso de Leitura do Brasil. Campinas - SP: Editora da Unicamp, 2009. v. 1. p. 434-434.
GREGORIN FILHO, José Nicolau. Concepção de infância e literatura infantil. Linha d'Agua, v. único, p. 107-113, 2009.
HAMELINE, Daniel. Edouard Claparède. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
HELD, Jacqueline. O imaginário no poder: as crianças e a literatura fantástica. São Paulo: Summus, 1980.
LIMA, Gercina Ângela Borém. A transmissão do conhecimento através do tempo: da tradição oral ao hipertexto. Rev. Interam. Bibliot. Medellín (Colombia), vol. 30, no. 2, julio- diciembre de 2007. p. 275-285.
MORAN, Dermot; COHEN, Joseph. The Husserl dictionary. New York: Continuum International Publishing Group, 2012.
MOREIRA, Lília Maria de Azevedo. Desenvolvimento e crescimento humano: da concepção à puberdade. In: Algumas abordagens da educação sexual na deficiência intelectual [online]. 3ª ed. Salvador: EDUFBA, 2011. p. 113-123. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/7z56d/pdf/moreira-9788523211578-11.pdf>. Acessado em: 07 ago. 2018.
NIETZSCHE, Friedrich. Segunda consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da história para a vida. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.
ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Campinas, SP: Papirus, 1998.
RAMOS, Ana Cláudia. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores? Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina: Centro de educação, Comunicação e Artes. Londrina, PR, 2011.
RIBEIRO, Moneda Oliveira et al. Desenvolvimento infantil: a criança nas diferentes etapas de sua vida. In: FUJIMORI, Elizabeth; OHARA, Conceição Vieira da Silva (Org.). Enfermagem e a saúde da criança na atenção básica. 1ª ed. Barueri: Manole, 2009. p. 61-91.
RODRIGUES, Suzana Machado. A prática de leitura na educação infantil como incentivo na formação de futuros leitores. Revista Eventos Pedagógicos, v. 6, n. 2 (15. ed.), número regular, p. 241-249, jun./jul. 2015. p. 241-249.
SANTOS, Fabrícia dos. A literatura infantojuvenil na Bahia: rumos e perspectivas contemporâneas. Dissertação (Mestrado em Literatura e Cultura) – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, 2014.
SANTOS, Sandoval Nonato Gomes. O gesto de recontar histórias: gêneros discursivos e produção escolar da escrita. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, 1999.
SISTO, Celso. Contar histórias, uma arte maior. In: MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes & MORAES, Taiza Mara Rauen (orgs.). Memorial do Proler: Joinville e resumos do Seminário de Estudos da Linguagem. Joinville, UNIVILLE, 2007. p. 39-41.
TAMÉS, Román López. Introducción a la literatura infantil. 2ª ed. Murcia: Universidad, Secretariado de Publicaciones, 1990.
TORRES, Shirlei Milene; TETTAMANZY, Ana Lúcia Liberato. Contação de histórias: resgate da memória e estímulo à imaginação. Revista eletrônica de crítica e teoria de literaturas. PPG-LET-UFRGS – Porto Alegre - vol. 04, n. 01 - jan./jun. 2008. p. 1-8.
ZANOTTO, Maria Angélica do Carmo. Recontar histórias: atividade é importante a ser desenvolvida com crianças pré-escolares. Revista do Professor, Porto Alegre, 19 (74): 5-9, abr./jun. 2003.
ZELIĆ, Tomislav. On the phenomenology of the life-world. Synthesis Philosophica, 46, 2/2008. p. 413-426. Disponível em: <https://hrcak.srce.hr/file/58496>. Acessado em: 9 ago. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 VICTOR ANDRE PINHEIRO CANTUARIO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).