Africa in Ondjaki: childhood, spaces and voices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i38.162215

Keywords:

Ondjaki, memory, childhood, playfulness

Abstract

It approaches the childhood from the perspective of the Angolan writer Ndalu de Almeida (Ondjaki) in the tales of the works Os da minha rua and AvóDezanove and the secret of the Soviet. It aims to understand the child's perspective of the author and establish relationships between childhood, playful resistance and the contemporaneity of his works. It is a qualitative research, instrumentalized by literature review and unstructured interview with the writer. It is noteworthy that the study on the inclusion of playfulness, implicit or not in his works, provided not only the acquisition of knowledge about an African writer. but rather the perpetration of the fundamental commitments of a human being: to be a learner.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rita de Cássia Almeida, Universidade do Porto

    Master in African Studies (2018 -...), University of Porto, Porto / Portugal. Specialization in Special Education, Dom Bosco Catholic University, Campo Grande / MS. (2017). Degree in Library Science, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal / RN. (2015). Interests: Accessibility and Universal Design; Web usability; Bibliotherapy; Inclusive education; Information and Communication Technologies (ICTs); Higher Education Methodology; Information management; Information Architecture; Documentation and Information; Researcher Support (bibliographic research, localization and acquisition of sources or data, normalization); Content curation (webibliography); Applied Research in Library Science; African Studies; Decoloniality in Education; Information and Memory; Ethnography; Oral History and Oral History of Life; Theory of Social Representations.

  • Francisco José de Jesus Topa, Universidade do Porto

    Associate Professor, Department of Romance Studies, Faculty of Arts, University of Porto. Aggregate in Literary, Cultural and Interartistic Studies, specialty Literature and Culture.

    He teaches Brazilian Literature and Culture, Textual Criticism, African Portuguese Language Literatures and Oral and Marginal Literatures. Doctorate in Literature, in 2000, in the same Faculty, with a thesis about the baroque poet Gregório de Matos.

References

ALMEIDA, Júlio de; ONDJAKI. [Entrevista concedida a Catarina Homem Marques]. Júlio de Almeida e Ondjaki: entre pai e filho, não foi esta a Angola combinada. O OBSERVADOR. Jornal Eletrônico, 2017. Disponível em:

https://observador.pt/especiais/julio-de-almeida-e-ondjaki-entre-pai-e-filho-nao-foi-esta-a-angola-combinada/. Acesso em: 07 set. 2019.

BOSI, Ecléia. O Tempo Vivo da Memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

CAETANO VELOSO. Terra. Canal oficial de Caetano Veloso. Licenciado pela Universal Music International Ltda. ao YouTube. (7:41 min). 1 vídeo. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=aCpQ92n60Dw. Acesso em: 01 set. 2020.

CASCUDO, Luis da Câmara. Contos tradicionais do Brasil. 8. ed. São Paulo: Global, 2001.

COM A PERNA NO MUNDO. Meus momentos: Gonzaguinha. Licenciado pela Universal Music Group ao Youtube. (3:47 min). 1 vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nBR7Dfdeyg4. Acesso em: 01 set. 2020.

CORALINA, Cora. Meu livro de cordel. 8ª ed. São Paulo: Global, 1998.

COUTINHO, Fernanda; NASCIMENTO, Marlúcia Nogueira do. Territórios da infância em Ondjaki: uma estética da pós-colonialidade angolana. Abril Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF, Niterói, v.6, n. 13, p.95-104, 2014. Disponível em:

http://www.periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29650/17191. Acesso em: 07 set. 2019.

DEUS É MULHER. O que se cala. Canal oficial de Elza Soares, 2018. 1 vídeo. (43:01 min).

Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Kw9ke8zt7XA. Acesso em: 07 set. 2019.

DUNDÃO, Sérgio. Review AvóDezanove e o segredo do soviético. 2009. Disponível em: https://www.academia.edu/31737616/Review_do_Livro_Av%C3%B3Dezanove_e_o_Segredo_do_Sovietico_de_Ondjaki. Acesso em: 07 set. 2019.

FARIAS, Vera Elizabeth Prola. Identidade e história de Angola: a geração da utopia. Letras de Hoje, Porto Alegre, v.43, n.4, p.89-98, 2008. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/viewFile/5634/4108. Acesso em: 07 set. 2019.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. 3.ed. Tradução de Marcus Penchel. Lisboa: Antígona, 2018.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

HAMPATÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, J. (org). História Geral da África. (V.1, Metodologia e Pré-História da África). Brasília: UNESCO, 2010. p.167-202.

HUIZINGA, JOHAN. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 4.ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

MACÊDO, Tânia; CHAVES, Rita. Literaturas de Língua Portuguesa: marcos e marcas: Angola. São Paulo: Arte & Ciência, 2007.

MATTOS, Pedro Lincoln Carneiro Leão de. A entrevista não-estruturada como forma de conversação: razões e sugestões para sua análise. RAP, São Paulo, v.39, n.4, p.823-47, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=241021497001. Acesso em: 07 set 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

MURARO, Andreia Cristina. Luanda: entre camaradas e mujimbos. 149p. Tese (Doutorado em Letras). Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012. Disponível em:

http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8156/tde-06112012-113225/en.php.

Acesso em: 07 set 2019.

ONDJAKI. Avódezanove e o segredo soviético. Alfragide: Editorial Caminho, 2008.

ONDJAKI. Momentos de aqui. Alfragide: Editorial Caminho, 2008.

ONDJAKI. Os da minha rua. Rio de Janeiro: Língua Geral, 2009. (Coleção Ponta-de-lança).

ONDJAKI. Materiais para confecção de um espanador de tristezas. Alfragide: Editoral do Caminho, 2009.

PEREIRA, Vanderléa Andrade; LIMA, Maria da Glória Barbosa Soares. (2010). A pesquisa etnográfica: construções metodológicas de uma investigação. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA UFPI, 6.; 2010, Teresina, PI. Anais...Teresina: UFPI, 2010, p.1-13.

POUZADOUX, Claude. Contos e lendas da mitologia grega. São Paulo: Cia das Letras, 2001.

ROSÁRIO, Lourenço Joaquim da Costa. A narrativa africana de expressão oral: transcrita em português [E-book]. Lisboa: ICALP/Luanda: Angolê, 1989. Disponível em:

http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes/estudos-literarios-critica-literaria/28-28/file.html. Acesso em: 07 set 2019.

SIQUEIRA, Romilson Martins. Do silêncio ao protagonismo: por uma leitura crítica das concepções de infância e criança. 222p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011. Disponível em:

http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1086.

SÁ, Neusa Maria Carlan de. O lúdico na ciranda da vida adulta. 272p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, 2004. Disponível em:

http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/4023/Neusa%20Maria%20Carlan%20S%c3%a1.pdf?sequence=1&isAllowed=y .

TOPA, Francisco José de Jesus. Ondjaki, uma escrita dentro dos momentos: roteiro de leitura. Nau Literária, Porto Alegre, v.7, n.2, p.1-11, 2011. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/NauLiteraria/article/view/20596/14070. Acesso em: 07 set. 2019.

TV CULTURA. (2007). Vídeo. Programa Roda Viva. Ondjaki. 2007. Disponível em:

http://tvcultura.com.br/videos/52378_roda-viva-ondjaki-15-01-2007.html. Acesso em: 07 set. 2019.

WEIL, Simone Adolphine. O enraizamento: prelúdio para uma declaração dos deveres para com o ser humano. Lisboa: Relógio D’Agua, 2014.

Published

2020-12-23

How to Cite

ALMEIDA, Rita de Cássia; TOPA, Francisco José de Jesus. Africa in Ondjaki: childhood, spaces and voices. Via Atlântica, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 63–99, 2020. DOI: 10.11606/va.i38.162215. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/viaatlantica/article/view/162215.. Acesso em: 19 may. 2024.