CONTEMPORARY PORTUGUESE BLACK LITERATURE: IMPASSES AND TENSIONS
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.v0i36.163936Keywords:
black Portguese literature, Portuguese racism, black Portuguese authorshipAbstract
This article aims to problematize the black author's presence in contemporary Portuguese literature, trying to understand how this presence occurs and the social, political and literary mechanisms of eventual erasures and silences in the structuring of Portuguese society. Historical issues involving the Portuguese colonial process which reverberates in the structuring of this society in the 21st century will be addressed, resulting in racism as a distinctive feature of social relations and the muting of this issue by the public power and society in general. From this perspective, literature stands as a possibility of contributing to the processes of unveiling the mechanisms that guide social relations and contradictions and the resulting tensions with regard, especially to racial confrontations.
Downloads
References
ADOLFO, R. A. Depois de morrer aconteceram-me muitas coisas. Lisboa: Alfaguara Portugal, 2009.
ADOLFO, R. A. Maria dos canos serrados. Porto Alegre: Dublinense, 2018.
ADOLFO, R. A. Mizé – Antes galdéria que remediada. Carnaxide: Alfaguara/Ed. Objectiva, 2006.
ADOLFO, R. A. Os chouriços são todos para assar. Lisboa: Alfaguara Portugal, 2012.
ALMEIDA, D. P. Esse cabelo. Alfragide: Teorema, 2015.
ALMEIDA, D. P. Luanda, Lisboa, Paraíso: Lisboa: Companhia das Letras / Penguin Random House, 2018.
ALMEIDA, D. P. Pintando com o pé. Lisboa: Relógio D ‘Água Editores, 2019.
ARENA, J. Debaixo de nossa pele - Uma viagem. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2017.
BORGES, S. V. Na Pó Di Spera. Cascais: Princípia, 2014.
CALDEIRA, A. M. Escravos e traficantes no império português – o comercio negreiro português no Atlântico durante os séculos XV a XIX. Lisboa: A esfera dos Livros, 2013.
CASIMIRO, G. Erosão. Bragança Paulista: Urutau, 2018.
COUTINHO, A. Hair. Lisboa: Sapata Press, 2018.
EPALANGA, K. Estórias de amor para meninos de cor. Alfragide: Editorial Caminho, 2011.
EPALANGA, K. O angolano que comprou Lisboa (por metade do preço). Alfragide: Editorial Caminho, 2014.
EPALANGA, K. Também os brancos sabem dançar. São Paulo: Todavia, (2018).
FERNANDES, C. et al. Djidiu – A herança do ouvido. Lisboa: Edições VadaEscrevi, 2017.
FERREIRA, D. Diário poético de um empregado de balcão. Lisboa: Esfera do caos, 2014.
GOMES, A. Os pretos de pousaflores. Alfragide: Dom Quixote, 2011.
HENRIQUES, I. C. Percursos da modernidade em Angola. Dinâmicas comerciais e transformações sociais no século XIX. Lisboa: Instituto de Investigação Científica Tropical/Instituto de Cooperação Portuguesa, 1997.
JOAQUIM, M. O sul sem ti. Lisboa: Obnósis Ed., 2017.
KILOMBA, G. Memórias da Plantação – episódios de racismo quotidiano. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.
LARA, S. H. A escravidão africana na historiografia luso-brasileira: balanço e perspectivas. In: ARRUDA, J. J. e FONSECA, L. A. (org.). Brasil-Portugal: História, agenda para o milênio. Bauru, EDUSC/FAPESP/ICCTI, 2001, pp. 387-404.
LIMA, R. Ingenuidade Inocência Ignorância. São Paulo: BOCA/Animal Sentimental, 2019.
MACHADO, F. L. “Quarenta anos de imigração africana: um balanço”. Revista Ler História, maio de 2009.
MONTEIRO, Y. Essa dama bate bué. Lisboa: Guerra e Paz, 2018.
REGINALDO, L. África em Portugal: devoções, irmandades e escravidão no Reino de Portugal, século XVIII. Revista História, São Paulo, n. 28, 2009, pp. 289-319
RIBEIRO, B. & JOAQUIM, M. Dois corvos amarelos. Lisboa: Obnósis Ed., 2018.
SARTESCHI, R. Caminhos da resistência literária em seis poetas negros contemporâneos brasileiros. Via Atlântica 27. São Paulo, mar de 2015, pp. 383-397.
SEIXAS, P. C. O perfil do autor em Portugal. Lisboa: Sociedade portuguesa de autores, 2018.
TVON. Um preto muito português. Lisboa: Chiado Editora, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Rosangela Sarteschi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).