Antonio Onorati and the literary polemic of Father Vieira in the 19th century
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i42.195649Keywords:
Father Antonio Vieira, Father Antonio Onorati, The Portuguese ChrysostomAbstract
In this paper, a relation is traced between a nineteenth-century edition of sermons of Father Antonio Vieira, The Portuguese Chrysostom (1878-90), organized by Father Antonio Onorati, and Vieira's reception at that time, especially since the commentaries of António Feliciano Castilho and Camilo Castelo Branco, who compared him unfavorably to Father Manuel Bernardes. Based on the analysis of the changes promoted by Onorati in the "Sermão da Sexagésima", we propose The Portuguese Chrysostom as an intervention in the public sphere of its time, portraying Vieira as a model of sacred oratory, in response to the preference for Bernardes' prose that was then being consolidated.
Downloads
References
AGROBOM, Gil de. As contradições do Padre Antonio Vieira e outros escritos. Rio de Janeiro: Alba, 1943.
BANZA, Ana Paula. Freire e Vieira: a questão da auctoritas nas Reflexões sobre a Lingua Portugueza, de Francisco José Freire. Limite. Revista de Estudios Portugueses y de la Lusofonía / Universidad de Extremadura, Cáceres, v. 6, p. 103-23, 2012. Disponível em: <http://www.revistalimite.es/volumen%206/06banz.pdf>. Acesso em: 09 mar 2022.
BERNARDES, Manuel; CASTILHO, António Feliciano de. Excerptos. Rio de Janeiro: Garnier, 1865. 2 v.
CASTELO BRANCO, Anselmo Caetano Munhoz de Abreu Gusmão e. Vieira abreviado [...]. Lisboa: Miguel Rodrigues, MDCCXLVI = 1746. t. 1.
CASTELO BRANCO, Camilo. Curso de litteratura portugueza. Lisboa: Mattos Moreira & C.a, 1876.
D’AZEVEDO, João Lúcio. A oratória sagrada: Padre António Vieira – Traços de sua vida – Obras – Escritos apócrifos – ‘Arte de furtar’. In SAMPAIO, Albino Forjaz de (dir.). História da Literatura Portuguesa Ilustrada. Lisboa: Bertrand; Paris: Aillaud, 1932, p. 193. v. 3.
FRANCO, José Eduardo. O mito dos jesuítas em Portugal, no Brasil e no Oriente (séculos XVI a XX). Lisboa: Gradiva, 2006. v. 1.
FREIRE, Francisco José. Reflexões sobre a língua portuguesa. Lisboa: Sociedade Propagadora dos Conhecimentos Úteis, 1842. v. 1.
GRACIÁN, Baltasar. Agudeza y arte de ingenio. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2004. 2. v.
HANSEN, João Adolfo. Vieira e os estilos cultos: “ut theologia rhetorica”. Letras / UFSM, Santa Maria, n. 43, p. 25-62, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/6902>. Acesso em: 11 mar 2022.
HANSEN, João Adolfo. Barroco, neobarroco e outras ruínas. Teresa / USP, São Paulo, n. 2, p. 10-67, 2001. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/teresa/article/view/116560 2001>. Acesso em: 11 mar 2022.
LAUSBERG, Heinrich. Elementos de retórica literária. 6. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011.
MACHADO, Álvaro Manuel. O Romantismo na poesia portuguesa (de Garrett a Antero). Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa; Ministério da Educação e Cultura, 1986.
MARTINS, José Cândido. A auctoritas do P.e António Vieira na cultura romântica de Oitocentos. Revista Portuguesa de Humanidades / UCP, Braga, v. 1, p. 149-82, 1998. Disponível em: <http://alfarrabio.di.uminho.pt/vercial/letras/candid08.htm>. Acesso em: 09 mar 2022.
OLIVEIRA, Paulo Motta Oliveira. A recepção de Vieira por Garrett, Camilo e Teófilo, Boletim do CESP/UFMG, Belo Horizonte, v. 18, n. 22, p. 55-68, 1998, <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cesp/article/view/6373>. Acesso em 11 mar 2022.
PÉCORA, Alcir. Teatro do Sacramento: a unidade teológico-retórico-política dos sermões de Antonio Vieira. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp; São Paulo: Edusp, 2008.
PÉCORA, Alcir; HANSEN, João Adolfo. Vieira moralizado, Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 114-5, p. 137-70, 1993.
RAZZINI, Márcia de Paula Gregório. O espelho da nação: a Antologia Nacional e o ensino de português e de literatura (1838-1971). 442 p. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 2000. <https://hdl.handle.net/20.500.12733/1589151>.
SILVA, José de Seabra. Dedução cronológica e analítica [...]. Lisboa: Miguel Manescal da Costa, 1767-8. 3 v.
SOUZA, Roberto Acízelo Quelha de. O império da eloquência: Retórica e Poética no Brasil oitocentista. Rio de Janeiro: Niterói: EDUERJ; EDUFF, 1999.
TRECHO de uma carta a propósito do “Crisóstomo Português”. Comércio do Minho, Braga, p. 4, 4 de jun. 1878.
AUTOR 1; AUTOR 2. Um Vieira oitocentista: O Crisóstomo português, de Antonio Onorati, e o Ultramontanismo de fins do século XIX. Portuguese Studies Review, Peterborough, n. 5, p. 77-105, 2022.
VERNEY, Luis António. Verdadeiro metodo de estudar [...]. Valensa: Antonio Balle, MDCCXLVI = 1746. v. 1.
VIEIRA, Antônio; D’AZEVEDO, J. Lúcio (coord.). Cartas do Padre António Vieira. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1925. v. 1.
VIEIRA, Antônio; HONORATI, Antonio (org.). O Chrysostomo portuguez [...]. Lisboa: Mattos Moreira & C. a : Tavares Cardoso & Irmão, 1878-1890. 5 v.
VIEIRA, Antônio. Sermoens. Lisboa: Ioam da Costa, 1679. v. 1.
VIEIRA, Antônio; PÉCORA, Alcir (org.) Sermões. São Paulo: Hedra, 2014. v. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcus De Martini, Dario Trevisan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).