The immorality of female orgasm in A história de cada uma: os serões do convento
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i43.197109Keywords:
pornographic literature, literature and psychoanalysis, female orgasm, A história de cada uma: os serões do conventoAbstract
The brief discussion that follows intends to analyze the representation of female jouissance through the psychoanalytic concepts of Imaginary, Real and Symbolic, applied to the corpus of the fictional novel A história de cada uma: Os serões do convento (sd), by Rabelais, pseudonym attributed to Alfredo Gallis. This investigation will take place through the prism of pornographic literature, as well as in the light of psychoanalytic methods of analysis. The analysis of the pornographic novel is part of a historiographical perspective of Brazilian literature, considering the end of the 19th century, considered a time frame in the circulation of licentious works, to be read with a single hand, and in the protagonism of sexuality in the literary-psychoanalytic field.
Downloads
References
AZEVEDO, N. D.; FERREIRA JÚNIOR, J. T. NO CINEMA COM SAUSSURE E LACAN: O SISTEMA QUE MOVE A LÍNGUA E O INCONSCIENTE. DLCV - Língua, Linguística & Literatura, v. 7, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/dclv/article/view/4739. Acesso em: 26 abr. 2022.
AZEVEDO, N. D. de. Trajetórias pornográficas: O Riso pronto para o ataque, uma história dos jornais eróticos brasileiros. 2015. 218 p. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Letras (UFPB), João Pessoa, 2015.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. ed 19. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2012.
EAGLETON, T. Teoria da literatura: uma introdução. 5.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
EL FAR, Alessandra. Páginas de Sensação: Literatura popular e pornográfica no Rio de Janeiro (1870-1924). São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
HALL, Stuart. “The work of representation”. In: HALL, Stuart (org.) Representation. Cultural representation and cultural signifying practices. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/Open University, 1997.
LACAN, Jacques. O seminário sobre “A carta roubada”. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998 [1966].
LEMAIRE, Anika. Jacques Lacan: uma introdução. 4ª ed. Rio de Janeiro: Campus, 1989.
MAIA, H. Literatura à mão: os serões do convento. Universidade de São Paulo, Sorbonne Université. 2018a.
MAIA, Helder Thiago; LUGARINHO, M. Prefácio: Litera(mão): Os serões do convento de José Feliciano de Castilho. In: CASTILHO, José Feliciano de (pseudônimo M. L.). Os Serões do Convento. Lisboa: INDEX ebooks, 2018b [1862].
MARCOS, Cristina Moreira. Considerações sobre o feminino e o real na psicanálise. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 1, p. 149-156, jan./mar. 2011.
MENDES, L. Livros para homens: sucessos pornográficos no Brasil no final do século XIX. Cadernos do Instituto de Letras, Porto Alegre, n. 53, p. 173 - 191, 20 jan. 2017.
RABELEIS. Os Serões do Convento: a história de cada uma. (sd).
SOBRAL, Paula Oliveira. O Feminino e o Irrepresentável. 2014. Tese (doutorado) - Universidade de Brasília; Instituto de Psicologia Programa de Pós-graduação em Psicologia Clínica e Cultura – PPGPsiCC. Brasília, 2014.
PATRASSO, Rahel e GRANT, Walkiria Helena. O feminino, a literatura e a sexuação. Psic. clin., Rio de Janeiro, vol.19, n.2, p.133 – 151, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Isabela Berenguer de Menezes, Natanael Duarte de Azevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).