To take out the reader from the hole: the role of the narrator in The Hobbit, from Tolkien

Authors

  • Eliane Aparecida Galvão Ribeiro Ferreira Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.v0i26.81289

Keywords:

Aesthetics of reception, Juvenile literature, Reader, Narrator

Abstract

This text aims to provide an opportunity to read the piece The hobbit, of Tolkien (1998), and make a reflexion about the role of the reader and narrator. To achieve this goal, we intend to reflect, from the contributions of reception aesthetics, about what provides the pleasure in reading and what factors determine the role of implied reader and the provisions of the narrator. It builds up in this text, the hypothesis that the strategy of the writer to present his narrative in the form of a novel training allows the young, also in the definition phase of his personality, identification with the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eliane Aparecida Galvão Ribeiro Ferreira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

    Possui Graduação em Letras (1988); mestrado (2003) e doutorado (2009) em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis). Exerce a função de professora assistente doutora na UNESP/Assis. Tem experiência nas áreas de Letras, Educação e Literatura, com ênfase em Leitura e Formação do Leitor, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, letramento literário, produção de textos e gêneros do discurso. Membro do Grupo “Leitura e Literatura na Escola” (UNESP-Assis).  

Published

2014-11-04

Issue

Section

Dossiê 26: Literatura, cultura e juventude

How to Cite

FERREIRA, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro. To take out the reader from the hole: the role of the narrator in The Hobbit, from Tolkien. Via Atlântica, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 185–200, 2014. DOI: 10.11606/va.v0i26.81289. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/viaatlantica/article/view/81289.. Acesso em: 19 may. 2024.