Divine Divas: between the window and the mirror

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i43.199817

Keywords:

national cinema, documentary, sexual diversity, transvestite

Abstract

This article is a reading of the documentary film Divinas Divas (2017) directed by Leandra Leal. As a presupposition of discursive strategy, metaphorically, the documentary explores alternative states of (inter)mediation between the window and the mirror of the transvestite universe: from the stage to the everyday and vice-versa. This assumption touches on the cultural production of (inter)subjectivities on diversity, by punctuating categories of flexibility and transversality diluted throughout the text. In essay format, the reading proposal exposes syncretic arguments (verbal, visual and sound), anchored by contemporary studies, to contextualize the documentary dynamics of testimonies and testimonies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wilton Garcia, Faculdade de Tecnologia de São Paulo - Campus Itaquaquecetuba

    Artista visual, professor da Fatec Itaquaquecetuba/SP. Doutor em Comunicação pela ECA/USP e Pós-Doutorado em Multimeios pelo IA/UNICAMP.

References

BHABHA, H. O bazar global e o clube dos cavalheiros ingleses: textos seletos. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

DIVINAS DIVAS (2017, 1h50’), dir.: Leandra Leal; El.: Rogéria, Jane Di Castro, Camille K, Divina Valéria, Eloína dos Leopardos, Fujika de Holliday, Marquesa e Brigitte de Búzios. Rot.: Leandra Leal, Carol Benjamin, Lucas Paraizo, Natara Ney; Prod.: Carol Benjamin; Tril.: Plinio Profeta; Dist.: Vitrine Filmes

CAMARERO, A.; OLIVEIRA, A. Divina Valéria. São Paulo: Veneta, 2021.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir. São Paulo: Folha, 2021.

GLISSANT, E. Poética da relação. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

LUGONES, M. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n.3, p. 935-952, setembro-dezembro 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755. Acesso em: 13 jun. 2022.

MORIN, E. Conhecimento, ignorância, mistério. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: perspectiva, 2008.

RAMOS, F. O que é documentário In: RAMOS, F. et all. Estudos de Cinema 2000 Socine. Porto Alegre: Sulinas, 2001. (p. 192-206)

SANTOS, R. Poética da diferença. São Paulo: Hagrado, 2014.

SEDGWICK, E. K. Epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, 2007.

STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

TEMOTEO, P.S. O idoso e o velho: a dualidade nas representações midiáticas sobre o envelhecimento. Regit, Fatec-Itaquaquecetuba, SP, v. 1, n. 2, p. 9-19, jul/dez 2014. Disponível em: http://www.revista.fatecitaqua.edu.br/index.php/regit/issue/view/REGIT-5/showToc Acessado em 12 abr 2022.

TREVISAN, J. S. Devassos no paraíso: homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. 4. ed. São Paulo: Objetiva, 2018.

VIEIRA, T. M. A diversidade dos gêneros discursivos: da ficção científica ao steampunk. Regit, Itaquaquecetuba, V. 5. n. 1, jan/jun, 2016. Disponível em: http://www.revista.fatecitaqua.edu.br/index.php/regit/issue/view/REGIT-5/showToc Acessado em 12 abr 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

GARCIA, Wilton. Divine Divas: between the window and the mirror. Via Atlântica, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 423–454, 2023. DOI: 10.11606/va.i43.199817. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/viaatlantica/article/view/199817.. Acesso em: 19 may. 2024.