Image and aesthetics in the discursive construction of the popular: reflections on two João Emanuel Carneiro’s telenovelas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.112996Keywords:
telenovela, popular, aesthetics, image, quotidianAbstract
This paper aims to approach the discursive construction of the popular from the point of view of the image in the telenovelas of João Emanuel Carneiro, with the direction of Amora Mautner – Avenida Brasil (2012) and A regra do jogo (2015). The intention is to reflect on how popular discourse is constituted by the format of the telenovela, its visual structure and materiality. The observation of scenes suggests the existence of an aesthetic that relates the popular with everyday life, with the routine and ordinary life, putting the body needs in evidence. Such aspects point to a reality effect which updates the character of quotidian representation in the telenovela, connected with the democratic real discussed by Rancière (2010). The work also shows the relevance of considering the imaginary theories, such as extension and complement to a discursive analysis.
Downloads
References
BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1999.
______. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARROS, A. T. M. P. A saia de Marilyn: do arquétipo ao estereótipo nas imagens midiáticas. E-Compós, Brasília, v. 12, n. 1, p. 1-17, jan./abr, 2009.
BENJAMIN, W. Paris, capital do século XIX. In: KOTHE, F. (Org.). Walter Benjamin. São Paulo: Ática, 1985. p. 32-43.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.
BRASIL. Secretaria de Assuntos Estratégicos. Vozes da classe média. Brasília, DF: SAE/PR; SECOM, 2012.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.
DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução a arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
______. O retorno do mito: introdução à mitologia. Mitos e sociedade. Famecos, Porto Alegre, n. 23, p. 7-22, abr. 2004.
FIGUEIREDO, C. Novo diccionário da língua portuguesa. 1913. Disponível em: < http://www.dicionario-aberto.net/dict.pdf>. Acesso em: 23 mar. 2016.
FIGUEIREDO, V. L. F. A partilha do espaço urbano e a questão do outro próximo: repercussões no discurso teórico e na ficção cinematográfica. Galáxia, São Paulo, n. 24, p. 103-114, dez. 2012.
HAMBURGER, E. Diluindo fronteiras: a televisão e as novelas no cotidiano. In: SCHWARCZ, L. M. (Org.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 439-487.
LOPES, M. I. V.; MUNGIOLI, M. C. P. Brasil: a telenovela como fenômeno midiático. In: LOPES, M. I. V.; OROZCO-GÓMEZ, G. (Coords.). Memória social e ficção televisiva em países ibero-americanos: anuário Obitel 2013. Porto Alegre: Sulina, 2013. p. 129-167.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
MAURO, R. Aspectos da midiatização do consumo e do sentido de classe social na telenovela: a representação da “nova classe C”. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
MEYER, M. Folhetim: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
MOTTER, M. L. Ficção e realidade: a construção do cotidiano na telenovela. São Paulo: Alexa Cultural, 2003.
PEÑUELA CAÑIZAL, E. Enquadramentos ideológicos e escriturais em textos visuais. Matrizes, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 95-111, jul./dez. 2013.
RANCIÈRE, J. O efeito de realidade e a política da ficção. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 86, p. 75-80, mar. 2010.
RONSINI, V. V. M. A crença no mérito e a desigualdade: a recepção da telenovela do horário nobre. Porto Alegre: Sulina, 2012.
SANTAELLA, L. A teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
SILVA, G.; SOARES, R. L. Para pensar a crítica de mídias. Famecos, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 820-839, set./dez. 2013.
SOARES, R. L. Telas e janelas, molduras das imagens. Significação, São Paulo, v. 28, n. 16, p. 31-44, 2001.
STAM, R.; SHOHAT, E. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.